(Kredit imej: B. dan E. Dudzinscy / Shutterstock)

“Musim dengan garam dan lada.” Ini adalah salah satu arahan yang paling sering digunakan dalam memasak, dan akibatnya, kita mungkin secara naluriah musim hampir semua makanan kita dengan kedua-dua ramuan ini.

Tapi mari kita ambil langkah dan benar-benar berfikir tentang perkara ini. Lada benar-benar perasa serba guna yang berfungsi dengan segala-galanya?

Apabila saya mula berkencan dengan suami saya, kami tidak sering memasak bersama-sama. Walaupun kami berdua berada di sekolah masakan, memasak diturunkan kepada apa yang kami lakukan di sekolah kerana kami biasanya meninggalkan setiap hari dengan banyak sisa dan dapur sewa masing-masing meninggalkan banyak yang diinginkan.

Kali pertama kami akhirnya memasak bersama, bagaimanapun, saya masih ingat meminta dia untuk memberikan saya lada hitam supaya saya dapat musim makanan. Saya terkejut, dia berkata dia tidak mempunyai apa-apa, dan kejutan saya yang lebih besar, dia berkata dia tidak menyukai rasa lada hitam!

Fikiran pertama saya adalah, “Bagaimana anda tidak suka lada hitam? Ia adalah bahan asas yang memberikan rasa makanan!” diikuti oleh, “Adakah anda pasti anda mesti berada di sekolah masakan?”

Tetapi apa yang dia katakan kemudian membuat banyak rasa kepada saya. Beliau berkata garam mengeluarkan dan meningkatkan rasa semulajadi dalam makanan, tetapi lada hitam benar-benar rempah, seperti jintan atau ketumbar, yang menambah lapisan tambahan rasa. Kadang-kadang rempah berfungsi dalam apa sahaja yang anda masak, tetapi kadang-kadang ia tidak. Walaupun sesetengah orang suka rasa lada hitam dan boleh memakannya apa-apa, suami saya mendapati ia mengganggu dan tidak selalu melengkapi.

Lada hitam kini jarang digunakan di rumah kami kecuali ia benar-benar bahan utama, seperti steak yang berkrim lada. Saya tidak lagi membelinya lagi, dan saya tidak dapati makanan saya kurang beraroma! Sebenarnya, ia menggalakkan saya meneroka perisa dan perasa lain.

Adakah anda rasa lada hitam adalah bumbu serba guna? Saya ingin mengetahui fikiran anda!

Dua Lagi Orang Yang Setuju Dengan Saya

  • Melawan Lada oleh Sara Dickerman di Slate
  • Lada Hitam: Kawan atau Foe? oleh Sue Veed di Makan Serius