Semasa lawatan baru-baru ini dengan teja lama saya Teja dan sayangku yang berumur sepuluh bulan, saya kagum dan gembira dengan makanan yang disediakannya untuk anak kecilnya. Saya hanya rasa sedikit sarapan pagi bayi: persimmon, pir, beras dan kapul buah kapur, dan saya terpaksa berhenti sejenak, sempit mata saya dan mengangguk kepala saya beberapa kali berkomplot, “Oh yeah,” – rasa itu sangat harmoni . Bubur bayi ini seperti versi puding India Selatan yang lembut. Ia hebat dan bayi E memakannya dengan seekor anjing anjing anjing. Hari ini Teja berkongsi dengan kami petua untuk membuat makanan bayi dan beberapa kombinasi kegemaran anak perempuannya.

Rakan saya Teja adalah ibu yang sibuk dengan minat yang serius terhadap kualiti makanan yang diberikannya kepada anaknya. Apa yang menarik untuk saya adalah bahawa ini adalah rakan yang sama yang tidak lama dahulu menggunakan ketuharnya sebagai simpanan untuk bukan edibles seperti tumit tinggi dan hidangan kaserat vintaj. Pada suatu petang, saya juga dapat menemui mayat quiche, yang diliputi oleh serpihan lembut, seragam, seragam hitam. Saya telah membuat quiche ini untuk pesta ulang tahunnya kira-kira enam bulan lebih awal. Penemuan saya menimbulkan ketawa riakan, seorang yang bodoh jadi bodoh saya masih mengetuknya mengenainya.

Jadi hakikat bahawa Teja memasak, biasanya dua kali sehari, tentunya perkembangan baru. Beruntung untuk bayi E, dan seluruh keluarga kerana keghairahan Teja untuk rasa, kesegaran dan makanan yang dimasak di rumah mengubah kebiasaan makan seluruh keluarga untuk lebih baik. Di sini Teja menjawab beberapa soalan dan berkongsi makanan kegemaran anak perempuannya.

Mengapa membuat makanan bayi anda sendiri?

Faktor ikatan. Sebagai ibu bekerja yang menyusui, ketika anak perempuan saya semakin tua dan mulai makan makanan, membuat makanannya adalah cara saya di sana untuknya walaupun ketika saya pergi.

Pendedahan kepada rasa baru. Seperti banyak ibu mengandung, saya mengambil banyak kesusasteraan bayi, bercakap dengan rakan-rakan, dan sebagainya, dan ketika saya membaca tentang pemakanan awal dan bagaimana bawaan bayi terbentuk, cita rasa di dunia adalah sesuatu yang saya sangat berminat mendedahkannya kepada. Kerana keinginan saya untuk mengembangkan palatunya, ia telah tumpah kepada seluruh keluarga dan saya mendapati diri saya mencuba rempah dan herba baru dengan beberapa hidangan standard kami dan bereksperimen dengan makanan yang sama sekali baru.

Ternyata, ia sangat menyeronokkan dan mudah. Terdapat idea mengetahui apa yang sedang berlaku kepada makanannya, yang memberi saya keyakinan tertentu apabila saya memintanya untuk mempercayai saya dan makan. Juga, anda boleh memeriksa dan merasai semua makanan semasa anda menggabungkannya dan hasil akhir yang sebenarnya benar-benar menyeronokkan untuk saya. Memasak untuknya telah menjadi inspirasi dan memperkenalkan saya kepada makanan baru dan gabungan yang sihat untuk keluarga.

Hidangan Kegemaran Baby E

Bok Choy Chicken Delight

1 hingga 2 kelompok bok choy bayi
kira 1/4 cawan dada ayam atau paha ayam yang sudah masak sebelum dimasak (dibakar atau dipanggang)
Nasi masak (jumlah keinginan anak anda)
1/4 sudu teh halia segar

Tekan bok choy dan halia selama beberapa minit, sehingga daun mula layu (bagi saya ini biasanya berlaku dalam masa 5 hingga 7 minit). Membersihkan bok choy dan halia dengan ayam dan nasi untuk konsisten yang dikehendaki.

Persimmon Pear Puree

1 pir Bosc
2 persimmons
Mint baru
Kardamom
Oat, dimasak

Kupas buah dan dadu ke dalam ketulan. Masukkan pemproses makanan untuk memotong cahaya. Tambah beberapa daun pudina, kapulaga, dan oat untuk menyukai kanak-kanak. Bayi E menyukai hidangan ini sedikit seperti puding supaya kita menambah banyak oatmeal (kadang-kadang beras) untuk konsistensi tebal.

ZAMCOT (Zucchini Amaranth. Millet.)
Zucchini
Amaranth
Millet
Wortel
Bawang
Tomato

Ikuti arahan memasak yang disenaraikan pada pakej amaranth dan millet. Masak dan letakkan bijirin siap. Tutup. Sikat zucchini, lobak merah, tomato, dan bawang. Masukkan campuran sayur-sayuran kepada bijirin masak. Kacau perlahan-lahan dan anda sudah selesai.

Lawati Tapak Teja: Sama ada Atau Dan

• Teja menggunakan Cooker Baby Beaba untuk makan E

Berkaitan: Pear atau Cupcake Plum untuk Hari Lahir Pertama Bayi

(Imej: Leela Cyd Ross: Foto Teja dan bayi. Buah dan tauhu / sayuran dalam gambar pan disediakan oleh Teja)