Saya selalu suka shisorasa halus-rasa yang jelas. Walaupun daun yang lembut dan lembut, tekstur, piquancy, dan sedikit manisnya pudina segar, rasa rumit mereka juga mengingati kesegaran serbuk selasih dengan kelembutan lembut jagung sihat. Ini adalah ramuan dengan personaliti dan potensi.

Dan sementara saya telah lama menikmati shiso (juga dikenali sebagai perilla atau tumbuhan beefsteak) dalam masakan Jepun (daun segar dibalut seluruh kepingan sushi, atau dihiris ke dalam reben nipis dan ditambah ke nasi panas, atau dalam helai berwarna gelap, jeruk dipanggang dengan umeboshi plum …) tidak sampai saya melawat kotak bento bar koktel, Angel’s Share, yang pertama kali saya mencubanya dalam minuman.

Saya telah dijual.

Koktel itu dipanggil “The Groovy.” Ia tidak seperti apa yang saya rasakan, kombinasi yang menggiurkan dari vodka shiso-infused, yuzu (buah sitrus Asia), dan daun shiso, berkhidmat di kaca tinggi di atas ais. Ia adalah halus yang halus: tart, herba, menyegarkan. Seorang penjaga.

Kembali di bar rumah saya, saya mahu melihat apa yang dapat dilakukan shiso lagi. Saya melakukan sedikit Googling dan mendapati resipi menggunakan daun sebagai alternatif zinged-up untuk pudina dalam koktail klasik seperti Mojitos dan Mint Juleps. Dan sementara kedua-duanya kedengarannya lazat, saya teringat rasa, grapefruity-lime rasa jus yuzu, dan bagaimana secara semula jadi ia dimainkan dengan shiso. Entah bagaimana ia kelihatan penting. Jadi saya menuju ke Katagiri, kedai runcit Jepun tempatan saya.

Walaupun tiada buah-buahan yuzu segar yang ada, jus botol telah disediakan, dan terdapat juga paket-paket yang kelihatan menarik dari kulit zest dalam kes beku. Sentiasa memilih jus sitrus segar untuk dibotol, saya memilih kulit pedas, dengan alasan bahawa saya sentiasa boleh menambahnya dengan jus limau segar.

Saya membuat keputusan untuk membuat sejenis shiso-yuzu mojito. Saya mempunyai rum cahaya di tangan, tetapi bukan minuman keras biji Brazillian yang sangat penting, Cachaca. Walau bagaimanapun, saya mempunyai beberapa vodka Stoli Citros dari membuat Cosmopolitans. Mengapa tidak menggunakannya sebagai asas? Selepas sedikit percubaan dalam makmal koktel, saya agak gembira dengan hasilnya:

Shiso-Yuzu “Mojito”
membuat satu minuman

1 1/2 auns Stoli Citros vodka
1 sudu gula perang
4 atau 5 daun shiso segar
1 sudu teh kulit yuzu zested
jus 1/4 kapur
Kelab Soda

Mengoyakkan daun shiso menjadi kepingan besar (menyimpan satu daun keseluruhan untuk hiasan) dan mereda dengan gula perang dan kulit yuzu dalam kaca pencampuran (“Muddling” adalah teknik mudah menghancurkan dan menghancurkan tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan untuk melepaskan minyak pati mereka dan perisa menggunakan muddy tukang periuk atau alu besar jika anda mempunyai satu – belakang sudu juga akan berfungsi). Tambah vodka, jus kapur, dan beberapa kiub ais dan kacau. Tuangkan ke dalam kaca lama dan topinya dengan soda kelab dan lebih banyak ais yang diperlukan. Hiaskan dengan daun shiso.

Berkaitan: Spring dan Summer Drinks: Koktail dengan Basil

(Imej: Nora Maynard)

-Nora