Pernahkah anda mencuba Becherovka? Pedas, aromatik, dan pahit manis, minuman keras Czech ikonik ini membuat tambahan yang mengasyikkan untuk koktail musim panas.

Sehingga tahun ini, Becherovka (disebut beck-ur-OHV-kuh) adalah penglihatan jarang di bar A.S. dan kedai minuman keras. Tetapi terima kasih kepada perolehan baru-baru ini oleh gergasi Pernod Ricard, kini kini muncul di rak di seluruh negara.

Dan walaupun ia agak baru di bahagian dunia ini, minuman keras itu datang dengan silsilah berusia 200 tahun. Resipi rahsia, campuran lebih dari 20 botani, mula-mula dirumuskan oleh ahli apotek Ceko dan doktor kelahiran Inggeris kembali pada tahun 1807 dalam usaha untuk menghasilkan “elixir hidup” yang sihat.

Begitu juga dengan kebanyakan minuman keras herba, Becherovka bukan untuk semua citarasa. Tetapi jika anda suka minuman anda bittersweet, kompleks, dan sedikit pedas, anda akan mahu memberikan ini cinnamon, cengkih, dan minuman keras yang berorientasikan halia. Berat badan pada 38 peratus alkohol dengan jumlahnya, ia secara tradisinya menyesap dengan kemas dari peti sejuk atau peti sejuk dan membuat iringan untuk kopi panas atau bir sejuk.

Atau, jika anda ingin merasakan rasa yang sama dengan cara yang lebih halus, cubalah dalam koktel. Saya baru-baru ini menguji dua resipi yang tinggi, sejuk, dan musim panas: Beton dan Mule Czech.

Satu combo Becherovka, air tonik, dan lemon, Beton dicipta untuk Expo ’67 di Montreal sebagai minuman ringan untuk dihidangkan di Pavilion Czech. Bermaksud “konkrit” dalam bahasa Czech, nama itu adalah gabungan yang suka bermain huruf awal BEcherovka dan TONic.

Saya mula-mula mencuba Beton dibuat dengan dua bahagian Becherovka dan empat bahagian tonik, seperti satu resipi, tetapi mendapati semuanya terlalu ramuan-maju, jadi saya meringankan perkara sedikit, menelepon minuman keras kembali ke satu bahagian, dan menambah memerah tambahan lemon. Ini mengubahnya menjadi sesuatu yang lebih ringan, lebih cerah dan lebih cerah, dengan nota herba berlegar di latar belakang, memberi sedikit tanda misteri.

Beton

membuat satu minuman

1-2 auns Becherovka (saya memanggil semula kepada 1 auns)
sekitar 4 auns air tonik
1 biji lemon segar (atau lebih, secukup rasa)

Tuang minuman minuman keras dan air tonik ke dalam kaca bola gelung yang penuh dengan ais. Kacau perlahan-lahan. Kencangkan jus dari baji lemon ke atas minuman dan jatuhkan ke dalam gelas.

Saya juga memberikan resipi baru, Mule Czech (permainan herba di Moscow Mule berasaskan vodka), putaran. Di sini nota spicier dalam minuman keras bercampur baik dengan panas zippy bir halia. Lime menambah sedikit kesegaran dan tang. Sekali lagi, saya mendapati kesederhanaan dalam rasa menjadi kunci: Saya menggunakan separuh jumlah Becherovka yang dipanggil dalam resipi yang saya kerjakan, memotong sesuatu kembali kepada satu auns dari dua.

Czech Mule

membuat satu minuman

1-2 auns Becherovka (saya memanggil semula kepada 1 auns)
sekitar 4 auns bir halia
3/4 auns jus limau segar

Campurkan semua ramuan dalam gelas bola tinggi yang diisi ais dan kacau perlahan-lahan. Hiaskan dengan roda kapur.

Pernahkah anda mencuba Becherovka?

Apartment Therapy Media membuat segala usaha untuk menguji dan mengkaji produk secara adil dan telus. Pandangan yang dinyatakan dalam kajian ini adalah pandangan peribadi pengulas dan ulasan produk tertentu ini tidak ditaja atau dibayar oleh apa-apa cara oleh pengilang atau ejen yang bekerja bagi pihak mereka. Walau bagaimanapun, pengeluar telah memberi kami produk untuk tujuan ujian dan kajian semula.

Nora Maynard adalah penggali campuran rumah lama dan pengajar sesekali di Pusat Astor NYC. Dia adalah penyumbang kepada Perniagaan Makanan: Ensiklopedia Industri Makanan dan Minuman dan merupakan penerima Fellowship Lembaga Telur Amerika dalam penulisan kuliner di Koloni Writers ‘at Dairy Hollow. Beliau sebelum ini membahas makanan dan minuman dalam filem di The Kitchn dalam ruangan mingguannya, The Celluloid Pantry.

Berkaitan: Cuba kepahitan yang Little: Fernet-Branca

(Imej: Nora Maynard)