Spanakopita sentiasa menjadi pesanan untuk saya setiap kali saya melawat sebuah restoran Greek. Saya suka dengan cara feta asin, berkilat-kilat memainkan bayam yang sedap dan sedap dan bagaimana ia semua terbungkus dalam adunan phyllo yang sangat tipis dan rapuh. Tetapi sebenarnya ada seluruh dunia pai gurih Yunani yang sangat bernilai dijelajahi – dari kreatopita, yang dipenuhi dengan daging, untuk patatopita, yang dipenuhi dengan kentang, dan segala-galanya di antara. Malah, apabila anda melihat “pita” di penghujung makanan Yunani, itu bermakna ia adalah pai yang manis atau sedap. Jadi, jika anda sudah bersedia untuk menyelam ke dalam dunia pai Yunani di luar spanakopita yang cuba-dan-benar, saya mendesak anda untuk memulakan dengan salah satu yang paling merosot (dan kegemaran Editor Makanan kami, Hali): keju- diisi tiropita.

Apa itu Tiropita?

Seperti spanakopia, tiropita juga merupakan pai Yunani yang lazat yang dibungkus dalam kerak phyllo, tetapi pengisiannya berbeza daripada spanakopita. Daripada bayam, herba, dan feta, tiropita dipenuhi dengan campuran keju dan telur. Keju yang digunakan sangat berbeza dari resipi hingga resipi, tetapi feta hampir selalu menjadi andalan, bersama dengan beberapa gabungan keju kotej, ricotta, keju krim, atau bahkan Parmesan atau Gouda.

Tiropita boleh dibakar dalam satu hidangan besar, dipotong menjadi kotak, atau dipanggang menjadi segitiga individu. Di Yunani, ia lazim dimakan untuk sarapan atau sebagai snek tengah pagi, selepas sarapan pagi yang lebih sederhana dengan kopi dan buttered buttered.

Feta & Olive Phyllo Cigars

(Kredit imej: Karen Biton-Cohen)

Mengapa Anda Perlu Cuba Tiropita

Walaupun menggigit spanakopita merasakan sedikit sihat, terima kasih kepada semua bayam hijau yang memerah di dalam, tiropita merasakan murni dekaden. Sebaik sahaja anda menggigit keropeng adonan kasar dan renyah, anda disambut oleh pengisi asin yang kaya – keju adalah apa yang menguasai pengisian, tetapi telur sebenarnya memberikannya hampir konsisten seperti custard.

Dapatkan resipi: Tiropitas dari Alexandra’s Kitchen

Mendapat pai Greek kegemaran? Mana-mana yang kita terlepas?