Apabila kami bertanya apa yang ingin anda bicarakan semasa Minggu Pencuci mulut beberapa orang berkata anda ingin idea untuk “gigitan kecil” atau perkara kecil yang manis untuk menutup makan. Kita berada di atas kapal dengan ini – kita suka menamatkan makan dengan rasa sesuatu yang manis tetapi tanpa kerja (atau kalori) pencuci mulut penuh biji.

Dan kerana kami juga berfikir tentang inspirasi dari restoran di sini adalah inspirasi untuk permen pasca makan malam dari rantaian restoran Selatan. Indulgensi mini!

Ya, nama itu sangat licik, dan kebanggaan menu restoran ini terasa sedikit bodoh, kepada kami. Setiap item menu berada di bawah 475 kalori (hidangan pembuka makan malam juga) dan menu keseluruhan digerakkan oleh musim. Tetapi sementara gabungan pengawasan kalori dan bermusim merasakan sedikit yang dibuat untuk kita, itu adalah tempat yang sangat menyenangkan untuk dimakan.

Makanan pencuci mulut sangat memberi inspirasi. Apa yang mereka lakukan adalah mengambil inspirasi daripada pencuci mulut berlapis Perancis yang popular, verrin, dan riffed pencuci mulut Amerika lain yang popular seperti pai Key Lime dan kek lobak, dan mencipta versi berlapis dalam gelas kecil. Mereka kaya, manis, tetapi tidak mengisi. Anda rasa sate setelah salah satu gula-gula ini, dan ia sangat elegan disajikan dalam gelas yang sangat kecil yang anda rasa kursus pencuci mulut telah dihormati dengan sewajarnya. Anda boleh melihat senarai lengkap mereka “indulgensi mini” di laman web mereka:

• Indulgensi Mini pada Musim 52

Verrines adalah pencuci mulut yang sangat serba boleh. Mereka hanya bahan-bahan yang dilapisi dalam kaca kecil atau periuk. Kami tidak memberitahu anda bahawa mereka adalah pencuci mulut kecil yang paling mudah, sudah tentu; mereka sering memakan masa kerana mereka melibatkan lapisan bahan-bahan yang berbeza. Puding, kacang runtuh, kek, topping disebat, dan sebagainya. Tetapi kami berfikir bahawa ini adalah inspirasi hebat untuk gigitan pencuci mulut yang cepat dan mudah yang boleh dipasang dengan apa yang ada di tangan anda. Sebagai contoh:

• Yogurt Yunani, vanila, walnut, buah
• Whipped cream, strawberi segar, pudina halus dicincang, taburan muscovado
• Es krim vanila, serbuk cookie, badam
• Coklat puding cepat, jemur blackberry, gerimis krim
• Squares of good chocolate, cair di atas kuadrat roti panggang, ditaburi garam

Adakah terdapat barang-barang kecil di dalam almari anda yang berlapis dalam kaca yang cantik, akan merasa seperti pencuci mulut istimewa? Adakah terdapat asas-asas pantri yang melakukan tugas berganda sebagai lapisan di dalam verrin? Lihat di sekitar almari dan peti sejuk anda, jika anda mencari satu perkara yang manis untuk menutup makan. Kadang-kadang anda tidak perlu membuat sesuatu yang baru sama sekali; anda boleh mencari sesuatu yang sangat memuaskan dalam menggabungkan tiga atau empat perkara yang anda sudah ada di tangan.

Berkaitan: Resipi: Spiced Cream dan Plum Verrines

(Imej: Musim 52)