(Kredit imej: Kelli Foster)

Anda mungkin membaca dalam resipi dan mendengar lagi dan lagi bahawa daging harus sentiasa dihiris “terhadap gandum.” Tetapi apa maksudnya? Apa sebenarnya “bijirin”, dan mengapa ia sangat penting untuk mengasahnya? Sekiranya soalan-soalan itu telah melalui fikiran anda, pastikan anda tidak bersendirian.

Biar saya ceritakan kepada anda, dan yang lebih penting tunjukkan kepada anda, apakah bijian daging sebenarnya, dan mengapa ia begitu penting.

Biji-bijian daging (serat otot) dalam steak ini berjalan dari atas ke bawah.

(Kredit imej: Kelli Foster)

Apa Tepatnya Bijian itu?

Tidak boleh dikelirukan dengan bijirin seperti barli, farro, dan freekeh, butir daging adalah sesuatu yang berbeza. Ia merujuk kepada arah yang serabut otot diselaraskan. Dalam gambar steak flank di atas, anda dapat melihat bahawa gentian berjalan secara menegak dari atas ke bawah.

Biji-bijian daging lebih mudah dikenalpasti dalam pemotongan daging tertentu. Ia lebih jelas dan lebih mudah untuk dilihat dalam luka yang lebih sukar – seperti sayap, penyangkut, dan stik rok – berbanding dengan luka ramping, seperti tenderloin.

Gandum di steak flank ini berjalan dari kiri ke kanan. Adakah anda melihat garis serat otot??

(Kredit imej: Kelli Foster)

Berikut Kenapa Penting untuk Memotong Daging Terhadap Bijian

Ia bukan sekadar potongan daging yang menentukan betapa lembut, itu juga bagaimana anda memotong daging. Pertama, tentukan arah bijirin (dengan cara yang serabut otot diselaraskan), kemudian potong di sebalik bijian dan bukan selari dengannya.

Inilah yang kelihatan seperti mengiris daging terhadap bijirin.

(Kredit imej: Kelli Foster)

Dalam gambar di atas, anda dapat melihat bahawa gentian otot berjalan dari kiri ke kanan. Dengan memotong bijirin, kita mahu memotong gentian dan memendekkan mereka, dan bukannya memotong arah yang sama yang mereka jalankan. Ini menjadikannya lebih mudah untuk mengunyah, kerana banyak kerja keras memecahkan serat otot telah dilakukan untuk anda.

Memotong daging dengan bijirin (atau dalam arah yang sama seperti serat otot), bagaimanapun, meninggalkan anda dengan sekeping daging yang lebih kenyang, yang mungkin lebih lembut jika ia hanya dihiris secara berbeza.

Lebih banyak Tip Steak

  • Apa Perbezaan Antara Steak Steak dan Skirt Steak
  • The 4 Cuts of Steak You Should Know
  • Cara Paling Mudah untuk Daging Mentah Matang