Seorang kawan datang untuk makan malam pada malam yang lain dan membawa baji Rogue River Blue, yang berwarna biru dan agak sukar difahami dari Rogue Creamery di Oregon. Sekiranya anda cukup bernasib baik untuk mencubanya, terutamanya sehingga lewat, anda juga mahu menulis tentangnya.

Sudah jarang berlaku ini, tetapi saya sebenarnya ingat kali pertama mencuba Rogue River Blue, semasa salah satu hari pertama kerja pertama saya dalam keju. Saya fikir ia adalah semua yang saya cadangkan kepada pelanggan selama kira-kira tiga minggu.

Pengeluaran keju hanya bermula pada tahun 2002, tetapi ia mendapat banyak pingat emas walaupun terdapat status pendatang baru. Paling penting, ia memenangi tempat pertama dalam kategori biru di Anugerah Keju Dunia pada tahun 2003 dan dalam kategori biru di persidangan Persatuan Keju Amerika pada tahun 2004.

Apa yang menjadikannya unik adalah pakaiannya. Ia dibalut dengan daun anggur tempatan yang telah dimasak di Brandy Pear Clear (juga tempatan). Pembentangan di papan keju juga cukup cantik, dengan sarung daunnya dan nada biru slate.

Tekstur bijak, roda licin dan sutera, dengan kerap-kerap berselang-seling yang tipikal dari banyak blues berusia. Ia kira-kira 4 pada skala kekuatan, sekurang-kurangnya pada titik ini pada tahun ini, menjadi lebih kuat dan lebih mengagumkan dengan usia. Rasanya adalah toasty dan manis. Terdapat nota kopi dan daging sembuh, dan apabila anda mendekati kulit, anda akan dapati nota yang lebih cerah, manis, dan menarik yang mungkin datang dari jarak dekatnya dengan luaran alkohol. Ia juga cheddar-y mencicipi juga. Sangat kompleks.

Dibuat secara eksklusif dengan susu musim panas yang tinggi, ia mesti ditempah setahun lebih awal. Ia sukar untuk ditemui pada musim panas, di mana peruncit masa mungkin telah melalui penawaran mereka dari musim sebelumnya. Rogue hanya akan membeli susu sebanyak yang mereka perlukan untuk pra-pesanan mereka dan mereka membuat keju sekali setahun sekali, sering membuatnya sukar didapati. Oh, dan ia juga dibuat daripada susu mentah.

Vintage baru tidak datang sehingga musim gugur, dan roda pada masa itu masih boleh dianggap muda. Kami berada pada musim yang tinggi sekarang, dan keju akan terus matang dengan baik menjelang awal musim panas atau lebih, jika sudah disimpan dengan betul, tentu saja.

Sebagai rasa yang menarik dan membuat prosesnya adalah ia adalah keju mentah susu mentah yang pertama untuk mendapatkan lesen eksportnya; Neal’s Yard Dairy mengedarkannya di Eropah. Walaupun amalan ini masih belum dapat diatasi dengan begitu banyak keju kecil kecil negara kita, kami menganggap ini sebagai suatu yang menggalakkan: sebagai satu daripada satu-satunya keju artisan Amerika yang mempunyai kehadiran di luar negara, yang mewakili masa kini dan masa depan kesegaran Amerika , kita mempunyai banyak rasa bangga.

Berkaitan: The Cheesemonger: Kenapa Blue Cheese Blue?

(Imej: Nora Singley)