Ada salad untuk orang ramai, dan salad yang dipuja oleh anak-anak. Terdapat slaws berwarna-warni, dan mescluns suka bermain, salad renyah dan cahaya. Tetapi kemudian terdapat salad dewasa yang bertambah, dengan rasa yang tinggi dan rumit. Ini adalah salah satu daripada mereka. Ia hanya mempunyai lima bahan, tetapi bersama-sama mereka membuat komposisi yang luar biasa yang pahit, manis, dan asin. Sedia? Ini salad jatuh, semua berpakaian dan glamor.

Saya boleh mengambil kredit sifar untuk resipi ini. Saya makan salad seperti minggu lepas di Till Dynamic Fare, restoran biodinamik yang fokus di sini di Columbus. Pemilik dan koki mempunyai cara dengan sayur-sayuran dan bakat untuk kombinasi luar biasa yang entah bagaimana berfungsi dengan baik. Kami cuba membuat keputusan mengenai salad, dan ketika kami menyebutnya satu – komik radikchio dan zaitun yang ganjil – kelopak mata pelayan berkilau dan dia mula bernafas keras. Kami mengambil petunjuk.

Apabila salad itu muncul, ia disusun dengan zaitun hijau, dihancurkan sehingga tepi mereka bergema dengan curl radicchio. Daun-daunnya dibungkus dalam pakaian balsamic manis yang kedua-duanya meningkatkan dan menumpahkan kepahitan radicchio. Keju Manchego dan buah zaitun yang lembut dan segar menambah rasa. Ia adalah salad dewasa yang paling glamor yang pernah saya makan, dan suami saya dan saya bergelut dengan gigitan akhir.

Namun salad itu sendiri begitu mudah – hanya segelintir bahan. Di sini, untuk keseronokan dewasa anda sendiri. Zaitun itu mestilah zaitun Castelvetrano, yang lebih ringan dan tidak begitu tajam. Gunakan balsamic yang paling manis, paling kaya yang anda boleh untuk berpakaian, kerana ia sepatutnya agak manis. Jika anda tidak mempunyai balsamic yang hebat, jangan risau – tambah hujan renyai madu untuk meningkatkan rasa manis itu. Pada keju: Mana-mana keju putih yang lembut harus berfungsi dengan baik. Restoran menggunakan Manchego; Saya telah membuat ini dengan Parmesan.


Radicchio Salad dengan Green Olives & Parmesan

Hidangan 4

  • 1 kepala kecil

    radicchio merah

  • 1 cawan

    Zaitun Castelvetrano, air garam dipelihara

  • 2 sudu

    minyak zaitun tambahan

  • 1 sudu

    cuka balsamic lama

  • 1 sudu

    madu, pilihan

  • Sekitar 2 auns

    Keju Parmesan atau Grana Padano

  • Garam beracun dan lada hitam segar

Teras radicchio dan buang mana-mana daun luar cincang. Merobek daun menjadi kepingan bersaiz gigitan dan letakkannya dalam mangkuk besar.

Lubang zaitun dan potong setiap satu dengan separuh memanjang. Selesaikan setiap bit dengan rata pisau, untuk meratakan. Tolak zaitun dengan radicchio, mengurut daun dengan ringan dengan tangan anda.

Pukul bersama minyak zaitun, cuka balsamic, dan 1 sudu air zaitun zaitun. Rasa untuk rasa manis, dan tambah gerimis atau lebih banyak madu jika dikehendaki. Toskan pakaian dengan radicchio.

Gunakan alat pengupas sayuran untuk membuat kepingan keju yang besar, tebal dan melemparkan dengan salad, bersama dengan garam dan lada secukup rasa. Hidangkan dalam masa satu jam, dihiasi dengan keju tambahan jika dikehendaki.

Nota Resipi

Diilhamkan oleh Sehingga Tambang Dinamik di Columbus, Ohio.

Dikemas kini dari resipi asalnya diterbitkan pada 2 Oktober 2012.

Berkaitan: Beet, Kubis, Epal: 8 Salad Fall Vibrant

(Imej: Faith Durand)