Minggu lepas kami berkongsi satu minuman koktail kegemaran kami: The Bittercup, dari Christopher Flett dan Uva Wine Bar di Vancouver. Koktel itu adalah minuman istimewa, dengan dua jenis jus dan prosecco disertakan. Inilah aperitif kegemaran kami yang berikut: koktail pahit yang kaya yang memerlukan bahan bar yang lebih biasa.

Resipi klasik yang belum jelas ini datang dengan backstory yang ingin tahu. Ia dinamakan sempena Lucien Gaudin, penampar Perancis yang hebat dan hanya penembak kedua untuk memenangi pingat emas dalam kedua-dua kerajang individu dan acara épée dalam Sukan Olimpik tunggal (1928). Gaudin, bagaimanapun, juga seorang jurubank, dan dia membunuh diri pada tahun 1934 kerana (cerita berbeza-beza) kehancuran kewangannya atau kecederaan ibu jari dalam pertarungan dengan seorang pengkritik.

Nah, minuman ini dinamakan sempena nama Gaudin dan kehidupannya yang terkenal dan tidak bahagia. Terdapat juga pelbagai cerita mengenai penciptaannya; ada yang mengatakan ia dicipta selepas kemenangan Olimpiknya yang hebat, tetapi tidak ada yang benar-benar tahu.

Minuman ini mengangguk kepada Negroni klasik, yang merupakan campuran gin, Campari, dan vermouth manis. Lucien Gaudin adalah kurang manis, tetapi dengan nota kaya vermouth kering, dan sentuhan oren dari Cointreau. (Kami juga menggunakan triple sec, yang lebih murah dan oleh itu sedikit lebih banyak bahan ruji dalam almari arak kami.)

Ini adalah minuman pra-makan malam yang menarik; ia mempunyai kepahitan Campari, penyegar gin dan vermouth, dan kehangatan minuman keras oren. Cuba sekali lagi, dan bersulanglah Lucien Gaudin seperti yang anda lakukan.

Lucien Gaudin

membuat 1 minuman

1 auns gin (kami lebih suka Plymouth klasik)
1/2 auns Campari
1/2 auns Cointreau (atau triple sec)
1/2 auns vermouth kering

Campurkan semua bahan dengan ais. Campurkan dengan pergerakan pergelangan tangan atas dan ke bawah. Jeda, kemudian kacau lagi. Terikan dan tuangkan ke dalam gelas koktail sejuk. Putaran oren bagus, tetapi tidak diperlukan.

Terima kasih kepada kakitangan UVA Wine Bar dan Cibo Trattoria di Vancouver kerana memperkenalkan kami kepada minuman ini!

Berkaitan: Semua Tentang Aperitif: Lurus Up Koktail dan Spirits

(Imej: Faith Durand)