Salah satu cabaran untuk makan malam ialah apa yang perlu dilakukan dengan sebuku roti. Saya tidak bercakap tentang roti gaya sandwic yang dihiasi terlebih dahulu, yang membekalkan dirinya menjadi dibahagikan dan dibekukan dan kemudian dibuang ketika dibutuhkan. Itulah masalah mudah dengan penyelesaian yang jelas. Apa yang saya bicarakan di sini adalah roti yang berkerak yang baik, jenis yang anda pergi keluar dari cara anda untuk membeli dari kedai roti dengan oven yang dipecat kayu.

Apa yang orang biasa panggil artisanal sehingga orang pemasaran di Kraft mengambil alih istilah itu. Roti yang biasanya besar dalam saiz dan rasa tetapi pendek di hayat rak dan sangat lazat yang anda beli walaupun anda pasti anda tidak akan dapat makan segala-galanya.

Cabaran roti besar yang berkerak di dapur seseorang adalah bahawa anda tidak akan menyelesaikan roti anda sendiri dalam satu atau dua hari. Pasti anda boleh membekukan separuh daripadanya tetapi pengalaman saya adalah bahawa roti artisan sebenarnya tidak begitu baik selepas itu, walaupun anda ‘menyegarkan’ ia di dalam ketuhar. Namun, ini satu pilihan, saya rasa.

Apa yang saya pelajari adalah untuk menghargai roti dalam semua peringkatnya. Hari pertama atau dua adalah kesempurnaan, dengan kerak rangup dan keriting, dan lembut dan lembut. Tetapi selepas itu, anda perlu pergi dengan penurunan kualiti yang mantap dan menyesuaikan jangkaan anda. Pada hari dua dan tiga, ia masih cukup bagus untuk sandwic, terutama jika anda telah menyimpannya dengan betul. Hari keempat dan lima adalah untuk keju panggang dan roti bakar. Di luar itu, jika ada yang tersisa, itu cukup banyak serbuk roti, crouton, salad roti, dan sebagainya.

Apa yang mencabar tentang rancangan ini ialah saya akhirnya makan banyak roti, kadang-kadang lebih daripada yang saya mahu. Apabila saya mempunyai roti yang baik di dalam rumah, dan saya telah membayar wang yang baik untuknya, saya rasa terpaksa menggunakannya. Ini menjadi mustahil untuk memelihara minggu dan minggu, jadi sementara roti yang baik adalah keutamaan bagi saya, saya tidak selalu menggunakannya.

Bagaimanakah anda menguruskan apabila anda bersendirian di dapur dengan roti yang sangat baik?

Berkaitan: Bread Bag oleh Stelton

(Imej: Dana Velden)