Bolehkah anda berfikir tentang pemikiran keju untuk pencuci mulut? Orang ramai cenderung berpecah pada perkara itu: sama ada mereka berada di atas kapal, atau mereka tidak. Bagi kami yang beriman, tidak ada yang lebih baik daripada mengakhiri makan dengan sekeping keju dan iringan manis. Semua yang boleh memperbaiki senario ini akan menjadi tuangkan beberapa wain pencuci mulut yang lazat atau sherry. Sekiranya anda seorang yang skeptik, anda mungkin memerlukan lebih banyak meyakinkan.

Di sini, untuk mengkaji: tiga trios keju yang berbeza, semua sesuai untuk pencuci mulut. Itu sembilan contoh-contoh keju yang – walaupun secara individu – boleh meletakkan hidangan pencuci mulut untuk malu.

Kenapa Keju untuk Pencuci Mulut?

Baiklah. Tetapi pertama, hujah-hujah yang meyakinkan atas sokongan keju untuk pencuci mulut:

  • Melancarkan sesuatu yang manis selepas makan sedap yang lazat entah bagaimana, sekurang-kurangnya bagi saya, memadamkan kesan palatal bahawa makan malam itu ditinggalkan. Ia hampir seolah-olah pencuci mulut yang manis memadamkan makanan, sambil meneruskan dengan sesuatu yang kaya keju seperti keju – memanjangkan pengalaman apa yang telah berlaku sebelum ini.
  • Selepas makan malam, kadang-kadang sesuatu yang manis boleh merasa terlalu cloying dan berat. Dan jika anda ditinggalkan dengan wain selepas makan, tidak ada yang lebih baik daripada keju untuk membantu anda menyelesaikan kaca anda.
  • Keju hanya baik. Makan sebelum makan malam kadang-kadang boleh membunuh selera anda. Makan selepas itu adalah masa yang lebih baik untuk menghargainya dalam bahagian-bahagian yang lebih kecil, lebih bijak.
  • Hei, keju juga boleh manis! Berfikir tentang goudas super-tua, keju gunung, keju segar: Mereka semua mempunyai tahap kemanisan yang berlainan, dengan nota karamel, gula terbakar, dan susu segar, manis.
  • Keju membuat foil hebat untuk perkara-perkara manis yang lain, menjadikannya salah satu cara terbaik untuk membawa sedikit rasa manis hingga akhir makan. Honeys, jem, chutneys, mostari, buah-buahan kering, dan kacang adalah semua perkara yang sangat baik untuk menjadikan keju menjadi hidangan instan.

Baiklah, sudah. Berikut adalah tiga kumpulan pergi ke tiga keju untuk mencuba malam ini untuk pencuci mulut. Ketiga-tiga pilihan itu begitu berbeza sehingga anda dapat dengan mudah memilikinya malam ini, esok, dan hari demi hari. (Jangan risau, kami tidak akan memberitahu.)

Tiga adalah nombor ajaib! Tiga keju memberikan pelbagai jenis rasa dan kepelbagaian rasa, tekstur, dan jenis susu yang tepat tanpa mengagumkan. (Dan bilangan keju yang ganjil selalu kelihatan lebih baik daripada jumlah yang lebih banyak untuk beberapa sebab. Ini jenis peraturan di dunia keju.)

Plat Dessert Keju Keju: A Creamy, Hard & Blue

Brillat Savarin: Keju krim triple terbuat dari susu lembu 100% pasteur.

Gouda Berumur 3 Tahun

Brillat Savarin: Satu keju krim triple yang diperbuat daripada susu lembu 100% pasteur. Ia manis dan laktik, dan menakjubkan dengan madu. Mengingatkan brie, tetapi bukan sebagai bersahaja.
Gouda berumur: Terdapat begitu banyak pilihan hebat untuk goudas berusia. Cari seseorang yang berusia lebih dari dua tahun dan anda akan mempunyai sesuatu yang manis seperti creme brulee atau flan: caramelly, sugary, dan bahkan sedikit rangup.
Roquefort: Stingingly kuat dan asin, tetapi jika anda mendapati yang baik, keseimbangan kedua-dua sifat ini boleh menjadi sangat harmoni dan memuaskan, terutama selepas makan malam. Tidak ada apa-apa seperti biru tajam, tegas untuk menamatkan makan. Sekiranya anda mengalaminya sekali, anda akan mengidamkannya seperti gula pada akhir makan.

Roquefort

Keju di atas ditunjukkan dengan:

• Rosemary Pecan Raincoast Crisps (membuat mereka sendiri dengan resipi ini)
• Badam panggang
• Prunes (lebih baik apabila mereka dibasuh dalam wain pelabuhan)
• Madu, untuk mengeringkan atas Brillat Savarin

Dua Lagi Pelekat Dessert Keju yang Indah

(Tidak digambarkan)

1. Kambing, Lembu & Kambing biri-biri

Chevrot: Keju kambing yang ringan berumur dari Loire, dengan hanya sedikit rasa rasa yang menyenangkan. Maklum balas yang meruncing itu adalah keberanian, dengan tekstur yang lembut. Keju kambing sangat lazat untuk pencuci mulut kerana rasa cerah dan kebersihannya.
Taleggio: Lemak dan tidak menonjol, seperti kastard. Tetapi jauh lebih baik. Taleggio adalah keju dibasuh, jadi ia sedikit bau, tetapi ia adalah salah satu yang lebih ringan dibasuh di luar sana. Opposites menarik! Jadi pasangkan taleggio dengan sesuatu yang berkerumun dan manis, seperti ceri berhias.
Petit Basque: Ini keju susu biri-biri mentah dari negara Basque adalah keju pertama yang saya jumpai di atas piring pencuci mulut. Dan yakin, saya. Manis seperti boleh, semuanya dengan sendirinya, ia adalah salah satu contoh terbaik bagaimana susu biri-biri dapat berubah menjadi lembut dan manis

2. A Trio of American Permata

Nettle Meadow Kunik: Satu lagi krim triple (bermakna bahawa kandungan butterfat melebihi 85%!) Dalam barisan kami. Tetapi ini dibuat dengan keju kambing, diperkaya dengan krim lembu jantan. Dan dari New York! Ini adalah apa kamu mahu untuk pencuci mulut. Fikirkan mascarpone, tetapi dengan lebih banyak watak. Sangat lazat, dan lebih terperangkap daripada coklat.
Von Trapp Oma: Keju susu lembu mentah yang dibasuh dari Vermont, yang dibuat oleh keturunan keluarga Von Trapp! Mellow, manis, dan bergemuruh buah yang ditapai.
Rogue River Blue: Dari Oregon, dibuat dengan susu lembu mentah. Dibalut dengan daun anggur yang telah menjadi lebih segar di pir. Boozy, manis, dan biru. Perlu kita katakan lebih banyak?

Baca lebih lanjut mengenai keju untuk pencuci mulut:

• Kursus Pencuci mulut.

Dan beritahu saya: Apa keju pencuci mulut kegemaran anda?

Nora Singley adalah seorang kekasih yang gemar keju, dan untuk beberapa waktu dia seorang cheesemonger dan Pengarah Pendidikan di Kedai Keju Murray di New York City, di mana dia terus mengajar kelas keju untuk orang ramai. Dia kini seorang Penolong TV Chef dan penata makanan di The Martha Stewart Show.

Berkaitan: Cara Rasa Keju: The Cheesemonger

(Imej: Faith Durand)