Adakah terdapat sesuatu yang tidak semestinya mudah dan lazat seperti mentega coklat? Hanya disaingi oleh aroma bawang berkarbonat mungkin, minyak wangi manis minyak kacangan di atas dapur adalah di dunia lain. Kakak, karamel-yat kari mentega biasa ‘berfungsi’ sebagai jumlah permainan changer dalam hampir mana-mana resipi, terutamanya berpasangan dengan rasa musim luruh yang kami masak akhir-akhir ini. Plus, ia sangat mudah untuk disediakan!

Untuk membuat mentega coklat, cairkan mentega ke atas api sederhana di atas dapur. Kuali berwarna terang membantu untuk melihat kemajuan berkelajuan tinggi, tetapi jika anda merasa yakin dengan kemahiran besi tuang dapat memberikan rasa yang bagus juga. Pukul atau pusar di sekitar kebaikan lebur untuk memastikan walaupun berkulit. Mentega akan mula berbuih sedikit, kemudian bertukar dari kuning pucat hingga coklat muda ke warna emas. Ia adalah garis halus untuk hampir membakar mentega (menghasilkan sesuatu yang tidak begitu lazat!), Jadi apabila ia mula bau gandum dan wangi, ambil pan dari panas.

Setelah selesai, pindahkan ke bekas untuk menyejukkan atau gunakan secara langsung dalam resipi anda. Elakkan kelembapan sedikit di dalam kuali sebanyak mungkin apabila mencurah, walaupun kami mendapati kami tidak keberatan. Jika terdapat banyak, atau anda mendapati mereka sangat menyusahkan, ketatkan mentega melalui penyaring halus.

Lihat lebih lanjut mengenai mentega coklat: Teknik Asas: Cara Mentega Brown

Mentega boleh disimpan di dalam peti sejuk selama seminggu atau lebih, dan selalunya saya akan membuat sedikit tambahan walaupun saya tidak pasti bagaimana ia akan digunakan. Kami sentiasa mencari tempat untuk itu – dihiris dengan madu pada roti bakar, dituangkan ke dalam kentang tumbuk yang kasar, atau dilemparkan ke arah pengembaraan saat petang semalam.

Kemungkinannya adalah tidak berkesudahan, tetapi di sini terdapat tiga resipi kegemaran saya, kedua-dua gurih dan manis, menggunakan ramuan ini:

  • Anjali yang dicukur Brussels Sprouts dengan Epal, Hazelnuts & Brown Butter Dressing – The Kitchn
  • Mentega Brown Mentega Cincang – Dapur Smitten
  • Rosemary Wortel Bayi Panggang dengan Madu Coklat Madu – Makanan 52

Apakah cara kegemaran anda untuk menggunakan mentega coklat?

(Imej: Kate Gagnon)