Ini tunas kecil yang tajam adalah ruji pantry ketika ia datang untuk merenung pasta dalam seminggu atau menambah sentuhan akhir yang sempurna untuk sepiring salmon sembuh. Hanya sesudu boleh membuat hidangan keseluruhan menyanyi. Adakah anda pernah memasak dengan mereka?

Capers sebenarnya adalah tunas bunga yang tidak matang dari semak belukar, sejenis tumbuhan seperti semak yang berasal dari rantau Mediterranean. Tunas dipilih sebelum mereka mencapai kematangan dan jeruk sama ada dalam garam garam atau dalam cuka. Mereka biasanya berwarna hijau gelap dan boleh terdiri dari saiz kacang hingga saiz marmar, walaupun lebih kecil biasanya lebih baik.

Rasa capers adalah tangy, briney, dan agak lemoni. Capers berfungsi sebagai penggalak rasa dalam kuantiti yang kecil, tetapi terlalu banyak dalam hidangan boleh menjadi sangat menggembirakan. Pelayan yang baik harus mempunyai tekstur tajam dan lembut, tidak lembek atau terlalu keras.

Capers adalah yang terbaik dalam hidangan yang mula-mula memikirkan menggunakannya: orang-orang dari Mediterranean dan Timur Tengah. Cobalah mereka dalam salad pasta, dengan ikan bakar atau ayam rebus, dan dalam pembalut dan perapuran setiap kali anda menginginkan pukulan cuka. Capers juga menjadi teman biasa untuk lox dan bahan utama dalam sos tartar.

Anda boleh menemui balang penampung berhampiran jeruk dan bumbu lain di kebanyakan kedai runcit. Juga mencari mereka secara pukal di pasaran khusus. Sebaik sahaja dibuka, menyimpan capers yang diliputi dalam larutan garam dan disejukkan. Mereka akan menyimpan cara ini selama beberapa bulan. Sekiranya penyelesaian air garam kuat, bilas pelapis sebelum menggunakannya.

Berikut adalah beberapa resipi caper-riffic untuk anda cuba:

Lemon Lemon Cepat dengan Capers
Sprouts Hashed dengan Hazelnuts dan Capers Fried
Couscous dengan Raisins, Pine Nuts, dan Capers
Telur-Scrambled Telur dengan Rosemary dan Capers
Piperade dengan Zaitun dan Capers

Bagaimana anda menggunakan capers dalam masakan anda?

Berkaitan: Lihat! Nasturtium Capers

(Imej: AScottBritton / Shutterstock)