Q: Saya semakin runcing di belakang rumah saya dan walaupun amaran bahawa ia tidak layak menuai tahun pertama, saya sangat besar dan saya rasa saya mungkin menuai selepas semua.

Walau bagaimanapun, saya tidak sepenuhnya merah seperti yang biasa dilihat di kedai runcit. Sebenarnya, ia kelihatan seperti raksasa di dalam foto-foto ini – yang mendorong saya untuk bertanya-tanya apakah rumpun tahun pertama saya boleh menuai. Adakah terdapat perbezaan rasa antara rumpun yang kebanyakannya berwarna hijau berbanding rumpun yang berwarna merah pepejal?

Tambang adalah kira-kira 3-4 inci merah di bahagian bawah berhampiran asas tumbuhan yang diikuti oleh kebanyakan batang hijau. Adakah ia baik untuk menggunakannya seperti ini?

Dihantar oleh Katie

Editor: Katie, jika ia cukup baik untuk pai perkahwinan rakan-rakan Dana, maka kami fikir ia mungkin cukup baik bagi mana-mana kita! Dalam kesungguhan, dalam pemahaman kita, kekangan untuk tidak menuai rumpun tahun pertama adalah lebih lanjut mengenai memastikan tumbuhan menghasilkan cukup sebelum anda mengetepikan banyak tangkai. Tetapi jika anda menghasilkan banyak, maka kami katakan untuk melakukannya.

Tetapi kami ingin mendengar apa yang difikirkan oleh para pembaca. Adakah anda fikir Katie boleh memasak dengan raksasa yang kebanyakannya hijau? (Dan dalam catatan terakhir: kita sangat cemburu di taman New Mexico Katie, masih menghasilkan rumpun pada tahun ini!)

Soalan seterusnya?

Berkaitan: 36 Pai untuk Janeen dan Paul: Bahagian Dua

(Imej: Dana Velden)