(Kredit imej: Kelli Foster)

Mango masak adalah kebahagiaan buah murni, tetapi mengelupasnya? Tidak begitu banyak. Walau bagaimanapun, ganjaran itu sentiasa bernilai usaha.

Kami baru-baru ini melihat tip yang seolah-olah terlalu baik, dengan menggunakan kaca minum mudah untuk mengupas mangga hanya dalam masa beberapa saat. Dan tanpa sebarang gangguan! Ini adalah salah satu tip yang kita perlu cuba.

Petua Asal

Pada mulanya saya membaca tentang tip ini di BuzzFeed:

→ Baca tip: Anda telah Mengupas Mangoes yang Salah Cara Hidup Anda – BuzzFeed

Mereka berkongsi tutorial foto dan video langkah demi langkah dari saluran Smart Cook YouTube.

Petua menunjukkan bahawa terdapat sesuatu yang jauh lebih mudah daripada cara yang cuba dan benar (dan kadang-kadang tidak kemas) mengupas mangga dengan pisau. Sebaliknya, semua yang anda perlukan adalah kaca yang kokoh dan sedikit koordinasi.

(Kredit imej: Kelli Foster)

Kaedah Ujian

Pertama: mangga. Saya menganggap saiz dan kematangan menjadi faktor penting dalam memilih buah. Saya sedar mangga besar (yang saya nampak banyak) mungkin tidak sesuai dengan kaca bersaiz biasa dengan baik, atau mungkin tidak mengupas sama rata.

Saya telah memilih beberapa buah mangga, yang sudah masak dan bersaiz besar, bersaiz standard, dan minum setiap hari untuk ujian ini.

Pertama, saya menghirup mangga dari atas ke bawah di sepanjang lubang, menghasilkan dua buah buah. Saya meletakkan tepi mangga yang dipotong, di mana kulitnya memenuhi daging, melawan rim kaca. Dengan sedikit tekanan, saya menolak mangga di pinggir kaca supaya kulit kekal di luar dan buah di bahagian dalam.

(Kredit imej: Kelli Foster)

Keputusan

Wow, inilah cara termudah dan terpantas untuk mengupas mangga! Kulit mengelupas dari buah dalam satu bahagian, dan daging mangga slaid ke dalam kaca.

Ia lebih mudah dan lebih kurang kemas yang saya harapkan. Selain dari beberapa titisan jus mangga yang dikumpulkan di atas tuala di bawah kaca, tidak ada kekacauan sama sekali.

Saya cuba kaedah ini beberapa kali kerana ia hampir nampak baik untuk menjadi kenyataan. Sejumlah kecil buah-buahan kekal pada kulit, tetapi lebih banyak kali saya menggunakan kaedah ini, lebih baik saya dapat mengupas semua buah. Ia memerlukan sedikit kemahiran.

Putusan: Ini adalah hujung pukulan!

Nota Akhir

Walaupun kaedah ini sememangnya cepat, mudah, dan tidak huru-hara, ia tidak semestinya cara paling berkesan untuk memotong mangga. Masih ada buah yang tidak diseludup di sekeliling lubang, jadi mereka yang menghargai mendapatkan buah yang paling banyak dari mangga lebih baik menggunakan kaedah pisau biasa:

→ Lihat: Cara Memotong Mangga

Adakah saya akan menggunakan kaedah mangga baru ini? Sudah tentu! Pernahkah anda mencuba kaedah ini sebelum ini?