Saya mula-mula mempunyai Shakshuka di Eltana, sebuah kedai bagel yang dipecat kayu di kejiranan Capitol Hill di Seattle. Mereka menawarkannya sebagai pilihan di kalangan segelintir sup, sebagai sesuatu yang hangat untuk pergi bersama dengan bagel anda. Pada hari itu, hubungan cinta bermula dengan hidangan telur berasaskan tomato yang kini menjadi kegemaran di rumah kami untuk sarapan pagi dan makan tengah hari yang lebih perlahan. Pernahkah anda mencubanya??

Sekiranya anda tidak biasa dengan Shakshuka, ia adalah bahan makanan utama di Timur Tengah, Maghribi dan budaya Israel. Ia pada dasarnya adalah rebusan tomato dan lada yang sering disiapkan dalam kuali pada dapur atau di dalam ketuhar. Anda menyediakan sos chunky terlebih dahulu dan kemudian retak telur ke dalamnya dan biarkan mereka memakannya sendiri. Hasilnya adalah sarapan yang enak, berantakan, dan sangat memuaskan (atau makan tengah hari, atau makan malam, sungguh).

Saya telah membuat variasi yang menggabungkan sayur-sayuran kale atau musim sejuk, bijirin sisa seperti farro, atau sisa daging babi yang ditarik dari barbeku yang kami pergi malam sebelumnya. Anda boleh merawat hidangan secara tradisinya, atau anda boleh melontarkan hal-hal yang membuat anda senang melihat bersama dengan tomato, lada dan telur. Saya memilih yang terakhir. Tidak kira bagaimana anda sampai di sana, saya fikir anda akan menyukai produk akhir juga.

→ Dapatkan Resipi Saya untuk Shakshuka: Shakshuka dengan Fennel dan Feta

Berkaitan: Telur Panggang Mark Bittman dengan Tomato

(Imej: Megan Gordon)