Pernahkah anda mendengar tentang Ficoco? Tidak? Nah, marilah kita memperkenalkan anda kemudian. Ficoco adalah penyebaran gelap yang kaya di Croatia daripada buah ara dan koko. Ia ringan, tetapi penuh dengan rasa, dan ia hebat apabila dipasangkan dengan keju. Inilah pasangan kegemaran terbaru kami: Humboldt Blue Fog.

Humboldt Fog, dari Cypress Grove, adalah keju kambing pasteur dengan coretan biru pedas dan rasa krim namun tegas yang indah di dalam salad kaya seperti ini, dan hanya sendiri.

Tetapi ia juga hebat dengan pasangan yang boleh menentangnya, seperti Ficoco. Kami telah mendengar tentang Ficoco untuk sementara waktu, tetapi ini adalah peluang pertama kami untuk merasainya. Ia tidak murah – balang adalah kira-kira $ 5.50 di Whole Foods – tetapi masih kebiasaan kecil.

Ia manis, tetapi hampir sama seperti yang kita harapkan, dengan kekayaan yang mendalam dari buah ara. Koko itu terdapat di aftertaste, dengan kecerahan cokelat ringan. Ia mempunyai biji benih kecil nubby yang terlalu berat. Ia benar-benar lazat dihiris ke atas keropok dengan baji keju seperti Humboldt Fog. Cubalah sebagai pembuka dekaden, atau sebagai kesimpulan yang baik untuk makan musim bunga. Anda tidak akan terlepas pencuci mulut sama sekali jika anda menggantikan keju dan menyebar seperti ini.

Apa perkara kegemaran anda untuk dipasangkan dengan keju kambing, dan pernahkah anda mencuba Ficoco?

• Lebih lanjut mengenai Ficoco: Laman web Ficoco, dengan resipi untuk perkara-perkara seperti sos Puding Figgy Rice dan Ficoco Red Wine.

• Lebih banyak mengenai Humboldt Fog: “> Cypress Grove Chevre – Pastikan anda makan kulit!

Berkaitan: The Cheesemonger bertemu The Winemonger: A Keju dan Pairing Primer Primer

(Imej: Faith Durand)