(Kredit imej: Sfocato / Shutterstock)

Jika anda pernah mempunyai taman sayuran, terutamanya yang termasuk tumbuhan zucchini, anda tahu betapa mudahnya untuk terjebak dengan banyak zucchini – seperti pound dan pound zucchini – dan berapa pantas ia boleh berlaku.

Dan jika anda tidak biasa dengan keadaan ini secara langsung, bayangkan tumbuhan meludah aliran aliran zucchini sepanjang musim panas.

Sekalipun anda telah menanam zucchini di taman sebelum ini, ia masih boleh menimbulkan minda-betapa banyak tanaman ini menghasilkan. Putar punggung anda selama lima minit dan perkara seterusnya yang anda tahu anda mempunyai lapan pon zucchini di tangan anda.

Okay, saya berlebihan. Tetapi hanya sedikit. Ia seolah-olah tidak ada tumbuhan lain di taman yang cukup sebagai prolifik sebagai zucchini. Lalat ini biasanya bermula pada akhir bulan Jun hingga awal bulan Julai, kemudian mengambil stim menghasilkan lebih banyak lagi sehingga sekitar bulan September. Ia banyak zucchini.

Hanya Kenapa Zucchini Jadi Prolifik?

Saya memutuskan untuk sampai ke bahagian bawah hanya apa yang membuat tumbuhan ini begitu produktif berbanding dengan yang lain di taman sayuran anda. Saya bercakap dengan beberapa pusat taman tempatan dan mereka semua berkongsi logik yang sama. Tidak ada satu pun alasan yang jelas untuk fekunditi tumbuhan, tetapi beberapa faktor apabila digabungkan bersama menjadikan zucchini sebagai pengeluar super.

Zucchini adalah semata-mata salah satu tumbuhan yang paling mudah berkembang, dan ia kurang rewel daripada beberapa tanaman lain yang anda mungkin ada di taman anda. Ia boleh tumbuh di hampir mana-mana tanah (walaupun, lebih sihat, lebih baik), dan walaupun dengan penjagaan yang minimum anda boleh mengharapkan tumbuhan zucchini anda berkembang.

Maples Farm and Garden Centre juga menyatakan bahawa “zucchini plants flower more daripada tumbuh-tumbuhan lain seperti lada dan terung, “dan ini bunga-bunga yang merupakan pemain utama dalam tumbuhan menghasilkan buah.

Pernahkah anda perhatikan bahawa secepat anda memilih zucchini di luar pokok anggur, ada yang baru bercambah di tempatnya tidak lama selepas itu? Zucchini pengeluaran juga kitaran. Oleh itu, semakin banyak panen, semakin banyak yang dapat anda harapkan untuk menghasilkan tanaman.

Antara gabungan tumbuhan penyelenggaraan yang rendah dengan banyak bunga untuk pendebungaan dan penuaian kitaran berterusan, tidak menghairankan bahawa ia sangat mudah untuk dibanjiri zucchini yang ditanam di rumah setiap musim panas.

Hanya Satu Tumbuhan Akan Lakukan

Apabila menambah zucchini ke taman anda, hanya satu tumbuhan yang harus melakukannya. Dan sebenarnya, jika ditanam dengan betul dan dijaga dengan baik, satu tumbuhan mungkin menghasilkan lebih banyak daripada yang dapat anda kendalikan sendiri.

Berbanding tanaman tanaman sayuran yang biasa, tumbuhan zucchini boleh mengambil banyak harta tanah, tetapi mereka pasti mendapat simpanannya. Tumbuhan Zucchini menghasilkan penuaian yang besar, menghasilkan banyak jumlah untuk beberapa bulan. Satu tumbuhan zucchini boleh menghasilkan enam hingga 10 paun zucchini sepanjang musim satu musim.

Resipi untuk menggunakan pengangkut zucchini anda!

  • Double Chocolate Zucchini Roti
  • Zucchini Mie dengan Tomato dan Jagung
  • Zucchini dengan Sos Yogurt-Dill
  • Chickpea, Barley dan Zucchini Ribbon Salad dengan Mint dan Feta