Menghidupkan sayur-sayuran bulat atau tubular ke dalam kiub seragam adalah kemahiran pisau penting yang setiap juru masak harus tahu. Dicing membuat makanan masak dengan cepat dan sama rata. Tidak ada helah sihir atau formula rahsia untuk belajar dengan dadu – satu-satunya cara untuk meningkatkan kemahiran dicing anda ialah dengan dadu lebih banyak.

(Kredit imej: Christine Han)

Menyediakan sayur-sayuran

Sebelum mengiris dan dicing, pastikan sayur-sayuran anda dibilas dan dikeringkan. Fikirkan tentang cara anda merancang untuk menyediakan sayur-sayuran. Kebanyakan sayur-sayuran, terutamanya sayuran akar, perlu dikupas sebelum memasak, tetapi mungkin anda ingin memanggang emas Yukon anda dengan kulit mereka pada.

Lihatlah apa sahaja yang anda kira-kira ke dadu dan lihat jika anda boleh mencari bahagian yang rata untuk berehat di atas papan pemotongan – ini akan menjadikan sayur-sayuran lebih stabil dan mudah untuk dadu. Kupas, jika anda suka, dan keluarkan batang batangnya.

Memotong Bawang? Cara Memotong, Dadu, dan Mince Bawang

Keping, tongkat, kubus

Sebaik sahaja anda mendapat sayur-sayuran anda siap dan telah menemui bahagian yang rata untuk berehat di atas, potong sayur-sayuran ke stik bulat. Ketebalan pusingan akan menentukan saiz dadu akhir – putaran nipis membuat dadu kecil, sementara pusingan tebal membuat dadu yang besar. Sebaik sahaja sayur-sayuran dipotong ke dalam pusingan, potong pusingan ke dalam tongkat (koki profesional memanggil “tongkat” ini). Anda boleh memotong pusingan ke dalam tongkat secara individu atau menyusun beberapa bersama untuk memotong lebih banyak batang dengan lebih cepat. Sebaik sahaja anda mempunyai satu tongkat tongkat, putarnya menjadi kiub dengan memotong tongkat.

Bagaimana Dadu Hampir Apa-apa

Apa yang kamu perlu

Bahan-bahan
Sayur-sayuran, seperti ubi jalar, kentang, bit, wortel, rutabagas, atau lobak

Peralatan
Pisau tajam tukang masak
Pengupas sayuran
Papan pemotong

Arahan

  1. Sediakan sayur-sayuran: Bilas dan keringkan sayur-sayuran. Keluarkan hujung batang yang diperlukan.
  2. Peel: Kupas sayuran, jika dikehendaki.
  3. Potong stik: Potong sayur-sayuran memanjang ke dalam kepingan: 1/4 inci tebal untuk dadu kecil, 1/2 inci tebal untuk dadu sederhana, dan tebal 3/4 inci untuk dadu besar.
  4. Potong batang: Tumpukan irisan di atas satu sama lain dan potong kepingan memanjang ke dalam batang yang lebar sama dengan irisan.
  5. Dadu: Potong kayu melintang, sekali lagi dengan lebar yang sama dengan kayu, untuk menghasilkan dadu.