Ayam panggang selalu merupakan idea yang baik. Saya tidak fikir saya pernah menyesal membuatnya – terutamanya tidak pernah pada hari Ahad ketika saya akan mempunyai beberapa malam itu untuk makan malam dan kemudian merancang untuk seminggu makanan yang memanfaatkannya. Dan jika anda tidak memasak ayam panggang anda di atas katil sayuran … dengan baik, anda mempunyai sesuatu yang lazat untuk melihat ke hadapan untuk mencuba!

Tetapi salah satu pelajaran yang paling penting yang saya pelajari tentang ayam panggang berasal dari Ina Garten (jika anda tidak mendengar – dia mendapat jalan dengan ayam). Pelajaran ini adalah mengenai saiz ayam yang dibeli.

Burung 5-Pound Menjadikan Ayam Panggang Terbaik

Ina hanya memasak burung iaitu lima hingga enam kilogram, dengan lima kilogram yang terbaik. Ini adalah nasihat yang berguna apabila anda mendapati diri anda melihat kes unggas yang cuba membuat keputusan yang akan membuat hidangan ayam panggang yang paling lazat dan paling enak. Ayam lima paun biasanya dikategorikan sebagai “roaster.” Burung ini biasanya kurang daripada 8 bulan, sangat beraroma, dan kurang cenderung untuk memasak seperti burung yang lebih besar, mungkin lebih tua (dalam usia).

Saya perhatikan bahawa burung yang lebih kecil (berfikir sekitar empat setengah pound) membuat ayam panggang yang lebih baik – tetapi mereka boleh menjadi sangat rumit untuk mencari di kedai runcit. Mereka sentiasa yang pertama pergi ke Whole Foods dan Hannaford. (Kebiasaan menjejaki mereka dari kandang tempatan saya lebih baik.) Ayam yang berat sekitar lima paun lebih mudah untuk mendapatkan tangan anda dan masih membuat ayam panggang yang lebih baik daripada yang lebih dekat dengan enam pon.

Dari sana, anda boleh menangkap spoutcock, kekacang (atau tidak!), Air garam, mentega, dan baste cara anda untuk apa sahaja idea anda tentang ayam panggang yang sempurna – tetapi mulakan dengan burung lima paun dan melihat perbezaan yang dibuatnya!

Dapatkan resipi: Cara Memanggang Ayam

Apakah saiz ayam yang anda beli untuk ayam panggang? Adakah anda perasan perbezaan? Bolehkah anda menemui burung yang lebih kecil di kedai runcit?