Saya fikir untuk membuat kombucha saya sendiri untuk masa yang lama. Perkara yang akhirnya melemparkan saya ke tepi adalah menonton video baru-baru ini diterbitkan Kitchn untuk membuat kedua-dua scoby dan kombucha. Saya mengutip arahan bertulis lebih lama daripada saya mengambil berat untuk mengakui, tetapi sebenarnya melihat seseorang melalui langkah-langkah yang membuatnya kelihatan mudah dan memberi saya keyakinan tambahan yang saya perlukan.

Walau bagaimanapun, saya menghampiri batch pertama saya dengan semua ketidakpastian (dan panik) saya pasti pembuat bir pertama kali merasa: Sekiranya perkara-perkara yang terapung itu benar-benar berada di sana? Adakah splotch coklat baik atau ia acuan? Tetapi lima kelompok kemudian, saya lebih teratur tentang pembuatan kombucha, dan saya belajar beberapa pelajaran di sepanjang jalan.

1. Ia mengajar saya untuk mempunyai lebih banyak kesabaran dan mengambil masa saya.

Brewing kombucha adalah tidak proses yang cepat. Secara harfiah, tiada apa-apa mengenainya cepat. Teh ini mengambil masa berjam-jam untuk menyejukkan dan kemudian hari untuk ditapai. Sebagai seseorang yang menikmati projek dengan kepuasan segera, ini mengajar saya nilai kesabaran. Dan ganjaran yang sangat bernilai.

2. Tidak ada satu-saiz-sesuai semua pendekatan.

Seperti kebanyakan orang, saya mengikuti arahan kepada surat kali pertama saya membuat kombucha. Tetapi saya belajar bahawa tiada pendekatan yang betul; eksperimen adalah kunci, dan kemungkinan hampir tidak berkesudahan. Ini benar-benar masalah percubaan dan kesilapan. Saya mencuba campuran teh dan penapaian yang berbeza untuk mencipta kombucha yang paling sesuai untuk saya.

3. Pelabelan balang sentiasa merupakan idea yang baik.

Saya menganggap diri saya mempunyai ingatan yang sangat baik. Namun hanya beberapa hari selepas menanggalkan kombucha pertama saya ke dalam almari, saya tidak dapat ingat berapa lama ia berada di sana. Jelas sekali sistem yang lebih baik adalah teratur – terutamanya kerana saya mempunyai pandangan saya untuk menyusun beberapa kumpulan pada masa yang sama. Sekarang saya nyatakan balang dengan tarikh apabila teh dibancuh.

Cara Membuat Kombucha Scoby Anda Sendiri

(Kredit imej: Emma Christensen)

4. The scoby adalah mengejutkan tahan lama.

Pengakuan: Saya terkejut kali pertama saya terpaksa menyentuh scoby. Selepas berminggu-minggu menonton ia berkembang, saya yakin saya akan memusnahkannya. Saya berjaga-jaga tinggi dan mengendalikannya dengan baik seperti yang mungkin saya dapat, saya pasti akan merobek, jatuh, atau memecahkannya. Tetapi tidak ada yang berlaku.

Beberapa kumpulan, apabila scoby saya cukup tebal untuk dikupas dua, akhirnya saya berasa selesa saya tidak akan merosakkannya. Hari-hari ini saya mengeluarkannya dari balang tanpa tangan lembut yang pernah saya miliki.

Buat sendiri: Cara Membuat Kombucha Scoby Anda Sendiri

5. Tidak perlu menunggu sehingga penapaian kedua untuk perisa.

Saya pergi kursus sedikit dengan kombucha yang paling terkini. Saya mempunyai pandangan saya untuk membuat kombucha lavender, dan bukannya merasakannya semasa penapaian kedua, saya memakan bunga kering bersama teh. Sudah tentu, satu-satunya kaveat dengan rasa menyeduh dari awal adalah bahawa scoby mengambil aroma (dan warna jika anda menggunakan sesuatu seperti bit). Rasanya sangat wangi dan lebih hadir daripada batch sebelumnya yang telah saya buat.

Adakah anda pembuat bir kombucha? Apa yang anda mahukan anda akan tahu apabila anda membuat kumpulan pertama anda?

Jawapan Kombucha Anda Dijawab

  • Cara Membuat Kombucha Scoby Anda Sendiri
  • Bagaimana Membuat Teh Kombucha di Rumah
  • 5 Perkara berguna untuk Membuat Kombucha
  • 5 Kesalahan untuk Dihindari Semasa Membuat Kombucha