Kami pergi makan tengahari minggu lepas dan mempunyai beberapa kentang goreng dengan sandwic kami – tetapi mereka tidak terbuat dari kentang. Mereka dilabel “yucca” goreng di menu, dan seorang sahabat tajam menunjukkan bahawa ini harus salah.

Kanji seperti kentang yang anda dapati dalam masakan Latino dan dalam beberapa bistros yang bergaya sekarang ini adalah ubi kayu atau Manihot esculenta, yang berasal dari Amerika Selatan dan dimakan dalam jumlah besar di seluruh Amerika Latin, Afrika, Asia Selatan dan Caribbean. Yuca – dikatakan yoo-cuh – adalah bahagian akar tumbuhan. Tepung ubi kayu dan mutiara dibuat dari akar serbuk, bersama dengan banyak makanan umum lainnya – periksa artikel Wikipedia ini hanya beberapa dari ratusan kegunaan ubi kayu.

Yucca, sebaliknya, adalah tumbuhan hiasan:

Mereka adalah tumbuh-tumbuhan bunga berbuih yang biasa di bahagian Selatan dan Barat di Amerika Syarikat, termasuk Florida, New Mexico, dan California. Tetapi mereka tidak mempunyai akar yang boleh dimakan yuca, dan biasanya keliru.

Dari Wikipedia: “Yuccas secara meluas ditanam sebagai tanaman hiasan di taman-taman. Banyak yuccas juga menanggung bahagian yang dapat dimakan, termasuk buah-buahan, biji-bijian, bunga-bunga, batang berbunga, dan jarang sekali akar, tetapi penggunaannya cukup terbatas sehingga merujuk kepada yucca sebagai makanan yang lebih banyak seringkali daripada tidak berpunca daripada kekeliruan dengan yuca sama-sama yang tidak dieja tetapi botanikal. “

Oops. Seseorang sepatutnya membiarkan restoran tahu…

(Kredit imej: Wikipedia)