Biasanya, item makanan dalam bentuk miniatur secara automatik menghasilkan oohs dan aaahs. Sekiranya wortel bayi telah mengajar kita apa-apa, menjual sayuran kecil dan comel. Tetapi jagung bayi tidak pernah dapat memanfaatkan saiznya yang kecil. Kami melihat lebih dekat dalam buaian bayi jagung untuk mengetahui mengapa.

Apa itu Jagung Bayi?

Jagung bayi pada dasarnya adalah jagung yang dituai ketika ia tidak matang dan sebelum didebungkan – hampir tepat setelah sutra mulai muncul. Hasilnya adalah produk yang tidak membawa tahap pati dan gula yang sama – dan mungkin ada yang berpendapat, rasa – jagung dewasa penuh. Ia sering diturunkan kepada peranan menambah warna dan minat visual ke stir-kentang, yang mana kebanyakan kita telah menemuinya. Kami tidak mencari barang-barang kalengan kerana ia telah diproses dan, sebagai hasilnya, kerap dirasakan lembut hingga ke titik yang tidak menarik berbanding dengan snap manis telinga jagung yang baru diisap.

Jagung bayi kebanyakannya ditanam di negara-negara Asia (terutamanya di Thailand), dan bukan sesuatu yang anda temui di pasar raya atau pasar petani. Selain daripada kekurangan pasaran, ia berintensifkan tenaga kerja dan sangat mudah rosak. Jadi di mana tepatnya permintaan datang dari? Dalam beberapa kes, ia adalah chef.

Chef Top alum Marcel Vigneron menghidangkannya dalam hidangan bernama “Unicorn” di restorannya, Wolf, di Los Angeles. Ia adalah gabungan sumsum tulang, uni, jagung bayi, cojita, chiles, cilantro, dan chipotle.

Jagung bayi segar sengit sebelum kita sampai ke dapur; ia perlu dituai dengan tangan, bukan dengan mesin, berbanding dengan telinga jagung yang kita kenal.

Ini seolah-olah berselindung dengan apa yang Robert Schueller, guru menghasilkan di Melissa’s Produce, berkata. Syarikat itu akan membawa jagung bayi segar atas permintaan. “Tetapi perkhidmatan makanan dan permintaan peruncit untuk jagung bayi segar memang sangat sedikit dan jauh di antara,” katanya. Apabila mereka memperolehnya, ia datang dari Mexico; Vignernon membeli dari MJ Produce di Mexico. Ia sangat mudah rosak dan tidak bergerak dengan baik – satu lagi sebab mengapa anda lebih sering melihatnya dalam tin atau balang.

Kemudian ada persoalan rasa, yang tidak dapat dibandingkan dengan telinga jagung matang. “Rasanya sangat berbeza,” kata Schueller, yang mengatakan ia tidak merasakan seperti banyak sekali. Bagi barang-barang kaleng? “Anda boleh mendapati bahawa biasanya di sebelah buah berangan air dan pucuk buluh – semua bahan-bahan goreng lama sekolah.”

Wain Wain Diane Morgan dengan Dill

(Kredit imej: Kimberley Hasselbrink)

Nursery Vegetable: Baby Corn and Baby Carrots

Apabila bercakap tentang sayuran bayi, seseorang tidak boleh membantu tetapi berfikir tentang rakan sejawat yang lebih berjaya: wortel bayi-potong. Wortel bayi sejati adalah wortel yang lebih kecil, ditanam sebelum akar mencapai peringkat matang; mereka sama seperti namanya. Sebaliknya, wortel bayi yang dipotong bayi tidak akan tumbuh secara semulajadi seperti itu. Keperluan adalah ibu ciptaan, dan produk tertentu ini adalah bertelur hanya itu.

Kebanyakan kita tidak berfikir dua kali mengenai semua item pra-potong, pra-diproses, dan pra-kemasan di lorong hasil. Menurut Schueller, wortel bayi adalah sayuran gerbang untuk dunia nilai tambah yang kita hidup; potongan dan salad yang dibungkus juga berlaku pada masa ini. Tetapi wortel bayi dipotong kerana pada tahun 1986 petani lobak California Mike Yurosek tidak dapat menjual wortelnya kepada pembeli kerana ukuran mereka terlalu tidak teratur, cacat, atau hanya sekejam jelek.

Rebecca Lewis, ahli pemakanan untuk perkhidmatan penghantaran makanan HelloFresh, menerangkan bagaimana Yurosek merekabentuk penyelesaian kepada masalahnya. “Dia meletakkan wortel melalui pemotong kacang hijau, memotongnya menjadi kepingan dua inci, dan kemudian meletakkannya melalui alat pengupas kentang industri untuk mengupas dan membentuknya,” katanya. Tiga wortel yang dipotong bayi berasal dari kira-kira satu lobak “dewasa”. Lobak kecil ini adalah lekapan segera di dalam kotak makan tengahari dan pinggan-lekapan di seluruh negara, memberikan rangsangan yang amat diperlukan untuk industri lobak merah. Lobak puting susu mencipta permintaan untuk sesuatu yang orang tidak tahu yang mereka mahu atau diperlukan.

“Sekitar 90 peratus daripada wortel kelihatan pelik, dan kurang daripada 10 peratus menjadikannya pasaran segar,” kata Schueller. Segala-galanya ditakdirkan di tempat lain – penggunaan yang berkaitan dengan wortel lain yang dibungkus, tin, beku, dan lain-lain. Dan ya, itu termasuk transformasi ke dalam wortel bayi. Sekurang-kurangnya tiga perempat daripada mereka, kata Lewis, berasal dari Bakersfield, California. Selepas beberapa dekad menghasilkan lobak merah ini, kebanyakan potongan bayi berasal dari wortel yang lebih besar manis dan tidak semestinya hanya lobak merah.

Lihat Out Tour Carrot Bay kami: Bagaimana Wortel Bayi Dibuat

Ironi dari lobak bayi yang dipotong bayi adalah bahawa produk super-mudah ini adalah hasil dari kelestarian petani. Walau bagaimanapun, pada penghujung hari, ia tidak begitu menyerupai lobak merah segar sekali lagi, sebaiknya ia dibasuh dan dibasuh dalam jumlah kecil klorin dan dihantar separuh ke seluruh negara. Dan tidak sepatutnya banyak yang berkekalan mengenai penuaian jagung bayi, walaupun koki seperti Vigneron menghemat dan menggunakan sekam keseluruhan.

Adalah sama ada jagung bayi – segar atau diproses – adalah trend, siapa tahu? “Sekiranya anda menghidu dengan trend, saya tidak melihat sebarang trend, seperti akar teratai, ia kelihatan sejuk dalam keadaan kacau, tetapi sebenarnya tidak banyak profil rasa,” kata Schueller.

Wortel bayi yang dipotong boleh memberi peluang untuk sedikit permen mata di atas pinggan, tetapi tidak seperti rakan sejawatnya yang matang, ia tidak boleh dipanggil permen alam semula jadi dengan apa-apa bayang-bayang imajinasi. Sayuran yang paling manis dan paling dimakan dengan ukuran apa pun adalah lobak merah bayi yang sebenarnya – jenis yang dituai kecil, bertentangan dengan pemotong kacang hijau dan dibuang ke dalam sesuatu yang lain. Ini wortel bayi legit adalah kegemaran chef ladang ke meja. Walau bagaimanapun, terdapat pelbagai jenis pusaka merah yang mungkin anda hadapi di pasar petani yang dipanggil wortel Thumbelina. Aptly, mereka kira-kira satu inci atau lebih panjang dan lebar dan gemuk, seperti ibu jari. Mereka secara semula jadi manis dan sukar untuk ditentang.

Bagi jagung bayi, ia mungkin kelihatan comel pada mulanya, kerana faktor mini yang keseluruhannya, tetapi jangan tertipu – kelucuan itu memudar sayuran yang hanya menyeramkan. Jagung bayi tidak semestinya dituai pada peringkat itu; ia bukan sayur-sayuran yang mampan ketika disajikan segar, dan siapa yang ingin sayuran kalengan ketika rakan-rakan segar begitu unggul? Tetapi rasa adalah yang paling penting, dan jagung bayi hanya semata-mata tidak mempunyai rasa dan, oleh itu, tidak akan menjadi seperti makanan ringan-layak dan wajar sebagai bayi-potong wortel.