Anda mungkin pernah mendengar saus Yunani klasik ini sebagai tzatziki atau tadziki. Mungkin anda tahu hanya sebagai sos yogurt-timun, saus Yunani, atau sekadar sos gyro. Tidak kira namanya, anda peminat besar – jadi masa untuk mengetahui apa yang masuk ke dalam sos lazat ini supaya anda boleh membuatnya di rumah!

Apa itu Tzatziki?

Tatziki adalah sos berasaskan yoghurt yang dibumbui dengan timun, bawang putih, dan herba segar yang juga dijadikan celup. Tzatziki sering dihidangkan sebagai sebahagian daripada meze (hidangan kecil pembuka selera), di samping roti pita segar, dalam masakan Yunani dan Turki. Sos yogurt ini juga disajikan pada sandwic gaya gyros dengan daging panggang atau kebab – terutamanya kambing.

(Kredit imej: Lauren Volo)

Baiklah, tapi apa sebenarnya dalam Sos Tzatziki?

Yogurt

Tzatziki bermula hampir semata-mata dengan yogurt. Pasti, terdapat beberapa krim masam jahat dan yogurt berasaskan tzatzikis, tetapi ini adalah sos yang dibina di atas yogurt. Kosmetik, yoghurt lemak penuh diperlukan untuk krim tajam dan penuh lemak. Kami lebih suka yogurt Yunani kerana ketebalannya dan keupayaan untuk menampung penambahan timun tzatziki. Sesetengah resipi memanggil untuk menangkis yoghurt tradisional semalaman untuk mengeluarkan beberapa whey dan menebarkan yogurt, tetapi anda boleh melangkau langkah itu jika bermula dengan yogurt Yunani di rumah.

Timun

Timun adalah bahan utama tzatziki. Melihat buku masakan tradisional Yunani anda akan sering menemui sos ini di bawah tajuk sos mentimun-yogurt dan bukan hanya tzatziki. Resipi ini juga memanggil grating dan memerah timun dalam tuala dapur bersih sebelum menambahnya kepada yogurt. Anda boleh memotong timun untuk tzatziki, tetapi sos anda tidak akan bertahan selagi kelembapan timun itu akan ditarik, menyiram yogurt.

Bawang putih

Ini adalah satu lagi ramuan yang tidak boleh dirunding. Resipi berbeza dari satu cengkeh hingga tiga, tetapi sebahagian daripada rayuan tzatziki pada pinggan mangkuk adalah keupayaannya untuk berdiri di sebelah celah lain di sampingnya. Ia memerlukan gigitan bawang putih untuk melakukan itu.

Herba Segar

Di sinilah tzatziki memberikan anda beberapa bilik yang menggeletar: Anda boleh menggunakan pelbagai ramuan dalam perkadaran yang anda suka. Dill sering dijangka, tetapi lihat beberapa buku masakan Yunani dan anda akan mendapati bahawa tidak setiap tukang masak Greek memasukkannya ke dalam sos mereka. Mint dan pasli adalah tambahan tambahan yang dialu-alukan. Saya mengambil semua ini adalah herba segar yang membawa banyak rasa dan warna, jadi tambah sekurang-kurangnya satu untuk resipi anda.

Tzatziki selesai dengan jus lemon atau cuka untuk lebih keasidan dan ketajaman rasa keseluruhan sos. Tambah secubit garam dan lada dan anda semua ditetapkan.

(Kredit imej: Lauren Volo)

Cara Makan Tzatziki

Tzatziki hampir selalu berkhidmat sebagai pembuka selera – berenang snek di samping zaitun dan koktel – di rumah-rumah Yunani. Anda juga boleh menggunakannya sebagai penyebaran untuk sandwic, sos untuk daging yang dimasak, atau asas salad atau perapian. Secara peribadi saya sangat suka tzatziki yang dipasangkan dengan kentang – kentang goreng Perancis, salad kentang, atau hanya sebagai topping untuk kentang panggang.

Cara Membuat Sos Tzatziki yang Cair, Sihat