Musim panas pada musim panas, rutin saya cenderung melibatkan rosé dan gin sejuk dan tonik. Hanya ada sesuatu tentang cuaca cerah yang membuat saya mendambakan minuman berjam-jam gembira lebih kerap. Walaupun sudah lama saya pergi, tahun ini ada botol baru yang sudah sama, jika tidak lebih banyak lagi, masa bermain: Lillet.

Bagi sesetengah orang, Lillet bukanlah sesuatu yang baru, kerana sudah lama berlalu. Namun, saya hanya mencubanya beberapa kali di bar dan tidak pernah peduli untuk menambahkannya ke koleksi saya. Sekarang wain aperitif Perancis akan mempunyai tempat tetap di gerai bar saya sehingga jatuh jatuh. Itulah sebabnya – dan mengapa ia layak mendapat tempat di bar keranjang anda juga!

Lillet Is The Drink Your Happy Hour Summer Is Missing

Sekiranya anda tidak biasa dengan Lillet, inilah yang perlu anda ketahui. Ia adalah wain aromatik Perancis, mirip dengan vermouth, yang dibuat dengan anggur dari Bordeaux dan dibumbui dengan herba, rempah-rempah, dan sitrus, dan diperkuat – yang bermaksud ABV meningkat – dengan minuman keras sitrus. Ia menghidupkan pada 17% ABV, jadi ia lebih kuat daripada wain tetapi kurang menggembirakan daripada roh, dan dimaksudkan untuk dinikmati sebagai aperitif sebelum makan malam. Formula asal mengandung quinine – sebatian pahit yang terdapat di dalam air tonik yang pernah digunakan untuk mengubati malaria – tetapi ia telah dikeluarkan pada tahun 1985. Ini menjadikan formula semasa lebih ringan dan lebih cerah (baca: sesuai untuk musim panas).

Lillet yang paling klasik adalah Lillet Blanc, yang dibuat anggur putih. Ia mendapat citrus madu dan nota bunga dengan sedikit sepakan herba. Terdapat juga Lillet Rosé dan Lillet Rouge. Apabila saya tidak menikmati klasik, saya suka Rosé kerana terdapat beberapa rasa berry yang berair yang ditambah kepada keadaan. Plus, minum merah jambu selalu menang dalam buku saya.

Apertif Cuaca Hangat Kegemaran Saya: Lillet on Ice

(Kredit imej: Terapi Apartment)

Cara Menikmati Lillet

Anda boleh menghirup Lillet sendiri, di atas ais, tetapi cara kegemaran saya untuk menikmatinya, tidak kira pelbagai, berada di atas batu-batu, di atas soda kelapa atau air tonik dan bilah lemon, limau, oren. Saya juga menambah percikan pada gin dan tonik saya ketika saya tidak ragu-ragu, dan saya fikir ia akan menjadi indah dicampur dengan wain berkilau seperti Prosecco. Ia juga boleh digunakan dalam beberapa koktel klasik, juga, seperti Corpse Reviver # 2 dan Vesper Martini, tetapi saya lebih suka sips musim panas saya sebagai cahaya, mudah, dan menyegarkan mungkin, jadi saya membuatnya mudah pada diri sendiri.

Pernahkah anda mencuba Lillet? Bagaimana anda suka menikmatinya??