Walaupun kami percaya membeli tempatan dan membeli dalam musim, kami kadang-kadang membenarkan membeli-belah di luar yang tidak diketahui dari bahagian lain di dunia. Minggu ini, ia adalah buah ugli yang kami lihat di Whole Foods. Berikut adalah tanggapan kami tentang buah jeruk besar ini dari Jamaica…

Kami telah mendengar buah mulut (kadang-kadang dikenali oleh seorang penanam untuk itu – uniq) tetapi tidak pernah mencuba. Kulit jingga cerah dan bentuk air mata yang sangat menarik sangat menarik, jadi kami memilih hanya satu (pada $ 2.99 setiap satunya adalah pelaburan!).

Buah-buahan ugli dijumpai tumbuh liar di Jamaica, dan ia dipercayai menjadi hibrida limau gedang dan jeruk, dan mungkin pomelo. Ia sememangnya buah yang agak hodoh – kebanyakannya hijau dan berkerut sehingga ia masak sepenuhnya, apabila ia menjadi oren seperti kita.

Ia boleh didapati dari bulan Disember hingga April, dan kadang-kadang pada musim gugur.

Kami memotongnya terbuka dan mendapati dua bahagian berbentuk hati dengan segmen besar sitrus di dalamnya.

Kulitnya sangat tebal dan lembut dan mudah dikupas dengan mudah. Ia hampir jatuh dari segmen berair.

Segmen merasai hampir sama persis seperti oren navel oren, manis dan berair.

Kulit di sekeliling segmen agak tebal untuk rasa kita, walaupun – hampir tidak menyenangkan papery.

Jika ini tumbuh di halaman belakang kami (di Jamaica!), Kami dengan senang hati akan memakannya. Tapi terus terang, kami lebih suka orang-orang dari Florida kerana ini, terutama pada $ 2.99 setiap satu.

(Imej: Faith Hopler)