Saya mempunyai pengakuan untuk membuat: Saya tidak dijual di daun bay. Saya tidak yakin mereka sebenarnya berbuat banyak untuk mengubah rasa hidangan. Kami membuat banyak lentil di sini – dan sup di musim sejuk – dan setiap kali saya memecahkan daun bay seperti yang diarahkan, saya tidak pernah perasan perubahan utama dengan cara yang satu atau yang lain.

Saya tahu banyak orang suka menggunakan daun telur dalam masakan Mediterranean dan Perancis, dan saya selalu ingat ibu saya merapikan mereka dalam segala-galanya dari kentang panggang hingga hidangan ayam, tetapi kami melakukan ujian di rumah dengan rebusan lentil malam yang lain – satu periuk dengan daun teluk dan satu tanpa, dan saya tidak dapat memberitahu perbezaannya. Saya membuat sup lobak kegemaran saya pada hari berikutnya dengan ujian yang sama: tiada perbezaan.

Saya tahu terdapat beberapa pembela daun bay di luar sana, dan saya pasti saya mungkin mendengar dari anda di sini. Saya percaya anda mungkin bertanya kepada saya berapa umur daun bayu saya, dan itu adalah soalan yang sangat baik. Saya baru-baru ini mengeluarkan sebotol kecil yang saya pindah dengan saya dari San Francisco, tetapi kumpulan terbaru ini dibeli kira-kira sebulan lalu dari tong besar di koperasi tempatan kami.

Adakah saya sendiri di sini? Adakah orang lain ragu-ragu bahawa daun bay benar-benar berbuat banyak untuk meningkatkan rasa dalam hidangan? Saya suka mendengar pendapat anda!

(Imej: Emily Han)