(Kredit imej: Jayme Henderson)

Walaupun terdapat tanggapan bahawa makanan pedas sukar dipasangkan dengan wain, saya menetapkan pentas dengan beberapa masakan Asia yang berapi-api dan memutuskan untuk meletakkan teori itu untuk ujian. Usaha ini digesa oleh projek tahunan yang berlaku di rumah saya. Selama musim panas, kami kering, menghancurkan, dan menggabungkan lada cabai pelbagai taman kami. Hasilnya adalah sumber panas yang kuat dan beraroma yang saya biasanya akan memadamkan dengan pilsner yang baik atau margarita, tetapi peraturan mesti dipecahkan.

Resipi: Telur Mie dengan Sayur Kari Ayam Kaya (Khao Soi)

(Kredit imej: Anjali Prasertong)

The Wines

Saya memukul kedai wain dan wain terpilih yang secara tradisional melengkapkan makanan pedas. Saya memilih buah-buahan ke hadapan, anggur alkohol yang rendah, dengan tanin yang rendah dan oak yang minimum, yang terbaik disajikan dengan sejuk. Saya menjemput beberapa rakan dan menyiapkan hidangan pedas yang diilhamkan oleh Asia, melayani mereka bersama pilihan wain kami.

1. Riesling: Ini dianggap pasangan klasik dengan makanan pedas kerana kepekatan buah yang sangat kuat varietal dan keasaman semulajadi, sering dilengkapkan dengan rasa manis. Saya memilih dua versi yang sedikit manis dari Jerman, di mana ia adalah pelbagai anggur negara yang paling banyak ditanam.

  • Loosen Bros. “Dr. L” Riesling, Mosel, Germany, 2012
  • St. Urbans-Hof “Bockstein” Kabinett Riesling, Mosel, Jerman, 2012

2. Chenin Blanc: Saya memilih gaya manis atau “demi-sec” wain ini dari Lembah Loire di Perancis. Walaupun Chenin Blanc sering memperlihatkan aromatik liar dan funky, ia adalah salah satu varietal yang sering diminum manis, sambil mengekalkan keasaman yang besar.

  • Chateau Moncontour Vouvray, Demi-Sec, Perancis, 2011.

3. Pinot Gris: Saya memilih Pinot Gris dari Alsace, Perancis kerana gaya ini paling banyak mengandungi sedikit gula residu, seimbang dengan rasa kenyang yang kaya. Keasidan dan gula bukanlah satu-satunya komponen yang dapat memediasi haba. Kelikatan dalam wain boleh memberi kesan yang sama.

  • Cleebourg Pinot Gris, Alsace, Perancis, 2011.

4. Moscato d’Asti: Ini manis, alkohol yang rendah, wain ringan berkilauan dari rantau Piedmont di barat laut Itali adalah lazat sendiri tetapi sering melengkapkan tambang pedas. Menentang dengan mudah mengambil tamparan besar wain ini! Pada hanya lima peratus alkohol, wain ini sangat membingungkan (jika anda tidak dapat mengalahkan panas, tenggelamkannya!).

  • Vietti Moscato d’Asti, Piedmont, Itali, 2012.

5. Lambrusco – Saya memilih wain merah ini kerana ia segar, didorong oleh buah, dan berkilau. Saya tidak biasanya cenderung untuk memasangkan masakan Asia dengan wain merah, tetapi permata yang sering diabaikan dari utara Itali menuntut satu percubaan. Walaupun ini bukan pasangan kegemaran, wain ini pasti yang paling dibincangkan.

  • Lini 910 “Labrusca” Lambrusco, Emilia, Italy, NV.

(Kredit imej: Jayme Henderson)

Keputusan itu

Selepas mencuba anggur ini sebagai satu kumpulan, kami bersetuju sebulat suara bahawa Dr. L Riesling adalah pasangan yang menonjol. Walaupun St. Urbans-Hof Riesling menunjukkan kepekatan buah yang lebih baik, ia adalah keseimbangan rasa manis dan keasaman yang menetapkan Dr L selain apabila berpasangan dengan masakan Asia pedas.

Apa varietal lain yang anda berpasangan dengan masakan pedas? Pernahkah anda bereksperimen dengan memasangkan merah lain? Bagi saya secara peribadi, saya mendapati masakan Mexico sangat mencabar untuk dipasangkan dengan wain. Pernahkah anda berjaya dengan varieti atau pengeluar tertentu??

Lebih lanjut mengenai Wain & Makanan Pedas dari The Kitchn

  • 3 Peraturan untuk Pairing Wines dengan Makanan Pedas
  • Wain untuk Makanan Panas dan Pedas
  • Wain Dengan Artichokes & Asparagus? Pairings Wain untuk 6 Makanan Sukar
  • Soalan Baik: Apa yang Dibina dengan Kacang-kacangan dan Wain Dengan Kacang-Kacang?