Saya percaya salah satu alat yang paling berharga yang boleh anda perolehi dalam peti sejuk ialah bak yogurt Yunani. Ia adalah apa yang saya bersandar pada kebanyakan pagi untuk sarapan pagi yang cepat dan memuaskan, tetapi saya tahu bahawa ia juga boleh melakukan lebih banyak lagi. Saya mendapati diri saya meraihnya ketika saya menyiapkan makan tengahari, makan malam, dan makanan ringan yang ada di antara snek, kerana ia boleh menjadi pertukaran untuk beberapa ramuan. Saya tidak pernah bosan dengan krim, rasa halus yang dibawa ke resipi. Inilah yang perlu anda ketahui untuk mengalu-alukan yoghurt Yunani ke dalam rutin memasak anda.

Salad Ayam Yogurt & Dill

(Kredit imej: Faith Durand)

1. Masak dengan yoghurt kasar lemak penuh atau 2%.

Kecuali jika anda membuat pencuci mulut yang manis di mana yogurt vanila menambah sesuatu yang sedikit tambahan (seperti dalam kek ini) secara amnya satu-satunya jenis yogurt Yunani yang anda perlu pergi semasa memasak adalah kosong.

Ia juga terbaik untuk pergi dengan susu keseluruhan, yoghurt lemak penuh lemak untuk rasa dan tekstur yang terbaik, tetapi 2% boleh digunakan jika anda lebih suka. Elakkan yogurt tanpa lemak, kerana ia tidak hanya dapat mengandungi pengisi dan penstabil yang dapat mengubah rasa dan tekstur dari apa yang Anda memasak, tetapi ia juga tidak memiliki rasa kaya dan mulut yang sama seperti varietas dengan lemak di dalamnya.

Cara Membuat Dressing Goddess Green Classic

(Kredit imej: Lauren Volo)

2. Tukar yogurt untuk mayo dalam salad dan perban.

Cara paling mudah untuk mula menggunakan yogurt dalam memasak anda adalah untuk menukarnya untuk jenis tenusu atau mayo yang lain. Bayar ayam, tuna, telur, atau salad kentang dengan menukar beberapa atau semua mayonis yang dipanggil dalam resipi dengan yoghurt Yunani. Ia akan membuat produk siap dengan tang yang menyenangkan. Atau, gunakan tempat mayo dalam resipi berpakaian krim, seperti Dewi Hijau. Anda sebenarnya boleh sapu beberapa yogurt Yunani pada roti sandwich kalkun Anda, bukan mayo, dan saya menjamin ia akan sama seperti lezat.

Dapatkan resipi: Salad kentang dengan Yogurt, Arugula, dan Herba

3. Cobalah sebagai pengasam untuk daging atau ikan.

Yogurt Yunani membuat dasar perapan yang hebat, kerana ia melekat pada daging sambil memasaknya dan memastikan ia memasak sehingga menjadi lembap dan beraroma. Ia boleh semudah campuran yoghurt Yunani, gerimis minyak zaitun, dan garam dan lada, atau anda boleh jazz perapian dengan perkara-perkara seperti jus lemon, mustard Dijon, bawang putih cincang, herba segar, atau rempah-rempah. Biarkan ayam, stik, atau ikan anda digantung dalam perapian selama beberapa jam di dalam peti sejuk, dan kemudian panggang atau panggang.

Dapatkan resipi: Sos Yogurt-Marinated & Sos Greek Creamy

Quesadillas Labu dengan Lime-Jalapeño Yogurt

(Kredit gambar: Andrea Bemis)

4. Gunakannya sebagai krim masam dalam dips dan untuk dollops.

Saya jarang mempunyai krim masam di dalam peti sejuk saya, tetapi saya selalu mempunyai yoghurt Yunani, jadi saya menukarnya dalam (satu ke satu) dalam resipi dip dan juga menggunakannya untuk menimbulkan quesadillas, taco, dan kentang panggang. Ia sama seperti tajam dan krim seperti krim masam, dan anda dan rakan-rakan anda tidak akan mengetahui perbezaannya.

Dapatkan resipi: Bawang Perancis Bawang dengan Bawang Caramelized & Yogurt Yunani

5. Aduk ke dalam sup atau buang dengan pasta, bukan krim berat.

Sup dan pasta yang diperkaya dengan krim berat memang merosot, tetapi mereka kadang-kadang terlalu kaya untuk selera saya. Saya suka mengocok yoghurt Yunani kecil ke dalam periuk masak sup, seperti kentang dan bawang merah atau tomato, sebelum disajikan. Ia bukan sahaja menjadikan ia berkrim, tetapi ia juga menebalkan sedikit dan memberikan sentuhan tang yang benar-benar mengimbangi rasa. Atau teruskan dan gunakannya sebagai ganti beberapa atau semua krim berat di pasta dan pasta bakes – ia menyediakan mulut berkrim, tetapi tidak akan menimbang hidangan itu.

Dapatkan resipi: Double Spinach Pasta Casserole dengan Pesto & Asiago Keju

Apakah cara kegemaran anda untuk memasak dengan yoghurt Yunani? Saya suka mendengar tentang mereka!