Kami berada di perkelahan perdana dan barbeku belakang rumah, dengan hari yang paling besar dari mereka semua – 4 Julai – betul-betul di sudut. Masa tahun ini tidak akan lengkap tanpa salah satu hidangan sampingan kegemaran saya: salad kentang. Potongan-potongan kentang lembut yang dibakar dengan baik dan dibuang dengan beberapa sayuran renyah dan sentuhan mayo atau mungkin vinaigrette yang bagus – itu pokok rempah-rempah musim panas.

Tidak kira apa gaya salad kentang kegemaran anda, pastikan anda mengelakkan lima kesilapan yang biasa ini semasa membuat batch seterusnya.

1. Menggunakan jenis kentang yang salah.

Tidak semua kentang dicipta sama ketika datang ke salad kentang. Kentang dibahagikan kepada tiga kategori umum berdasarkan teksturnya – berair, serba guna, dan waxy. Untuk hidangan ini, elakkan menggunakan kentang berkaroma, seperti Russets, yang mempunyai kecenderungan untuk bercerai semasa memasak.

→ Ikut petua ini: Melekat dengan kentang waxy – seperti Red Bliss, New, atau Fingerling kentang – untuk salad kentang. Varieti ini mempunyai jumlah paling sedikit kanji dan melakukan kerja terbaik untuk mengekalkan bentuknya semasa mendidih. Kentang serba guna (yang mempunyai kanji lebih sedikit daripada waxy), seperti putih dan Yukon Gold, juga sesuai untuk salad kentang.

  • Kentang Terbaik untuk Salad Kentang

2. Tidak memulakan kentang dalam air sejuk.

Apabila kita memasak sayur-sayuran, kita sering memulakannya dalam air mendidih, tetapi ini tidak sepatutnya berlaku dengan kentang. Masalah terbesar dengan memulakan kentang dalam air mendidih adalah memasak tidak sekata. Ini mengetuai bahagian luar kentang yang terlalu matang dan lembap, sementara bahagian dalamnya kurang matang.

→ Ikut petua ini: Kunci kentang yang dimasak dengan sempurna dimulakan dalam periuk air sejuk di mana mereka sepenuhnya tenggelam. Dari sana, bawa air ke dalam mendidih, kemudian mengurangkan haba untuk memasak kentang pada reneh.

3. Tidak memasak air semasa memasak kentang.

Salad kentang yang baik perlu berpengalaman, terutama jika ia disiram sejuk. Anda tidak akan mendapat banyak rasa jika anda menunggu untuk musim apabila kentang sejuk atau semasa anda memakai salad. Kuncinya adalah perasa secepat mungkin.

→ Ikut petua ini: Kunci salad kentang yang baik adalah menambah garam ke dalam air apabila kentang memasak. Kentang akan menyerap beberapa garam, dengan teliti memasak mereka dari dalam, dan menjadikannya lebih beraroma. Juga, rasa apabila anda mencampurkan salad bersama dan musim lagi jika perlu.

4. Kurang masak atau terlalu masak kentang.

Kentang adalah ramuan utama, jadi penting bahawa mereka dimasak betul-betul. Jangan biarkan mereka memasak cukup lama, dan anda akan ditinggalkan dengan kentang yang tegas dan renyah – bukan kentang tekstur yang perlu diambil dalam hidangan ini. Masak mereka terlalu lama, dan anda akan mempunyai kentang lembut.

→ Ikut petua ini: Kentang perlu dimasak supaya mereka lembut, lembut, dan berkrim. Masak mereka sehingga mereka hanya lembut apabila ditikam dengan garpu. Bergantung pada jenis kentang dan saiz kiub kentang, ini akan mengambil antara lapan dan 12 minit.

5. Tidak berpakaian pada waktu yang tepat.

Jenis berpakaian yang anda merancang untuk menggunakan, berpakaian berasaskan pakaian atau vinaigrette, akan menentukan bila salad harus berpakaian. Apabila menggunakan vinaigrette, jangan biarkan kentang sejuk sebelum memakai mereka. Dan apabila membuat salad kentang berasaskan mayonis, tinggalkan diri dari memasak kentang hangat. Kentang panas akan menyebabkan mayonis mencair dan menjadi berminyak.

→ Ikut petua ini: Apabila berpakaian salad dengan vinaigrette, buang kentang dengan berpakaian semasa mereka masih hangat. Mereka akan menyerap beberapa vinaigrette dan menjadi lebih beraroma. Apabila membuat salad berasaskan mayo, sebaliknya adalah benar. Biarkan kentang sejuk selama sekurang-kurangnya 30 minit untuk memastikan mayo tidak menjadi berminyak apabila dicampur dengan salad.

Apakah tip terbaik untuk membuat salad kentang?