(Kredit imej: Emma Christensen)

Kepada saya, permulaan musim panas adalah apabila stroberi tempatan melanda gerai pasar petani. Tidak ada apa-apa seperti rasa buah-buahan manis itu, masih hangat dari matahari, selepas musim sejuk yang panjang. Itulah sebabnya saya cenderung untuk pergi sedikit gila apabila mereka tiba, membeli banyak kotak seperti yang saya boleh dibawa pulang setiap kali saya bersiar-siar melalui pasar sehingga peti sejuk saya dimuatkan. Sebaik sahaja saya sudah makan seberapa banyak yang saya boleh – berkhidmat selama yogurt pagi saya, dimasak dengan merawat, dan menumpuk ke shortcake – sudah tiba masanya untuk membuat jem.

Jem Strawberry adalah cara terbaik untuk memelihara buah beri supaya mereka dapat dinikmati lama selepas musim pendek telah berlalu. Walaupun membuat ia sebenarnya agak mudah, penting untuk mengelakkan beberapa kesilapan yang lazim untuk mencapai kejayaan.

1. menggandakan batch.

Sekiranya anda ditimpa stroberi manis, sangat menarik untuk merebut periuk yang lebih besar dan dua atau tiga kali ganda resipi yang anda ikuti. Marisa McClellan, dari blog Food in Jars dan cookbook dengan nama yang sama, memberi amaran terhadap perkara ini. “Meningkatkan jumlah jem di periuk mungkin kelihatan lebih cekap, tetapi ia sebenarnya akan melambatkan anda. Betul lebih baik adalah melakukan dua kelompok bersebelahan,” katanya..

Ikut tip ini: Daripada menggandakan atau membuat tiga kali ganda resipi untuk membuat satu kumpulan gergasi, membuat dua kumpulan tunggal bersebelahan.

2. Mengurangkan gula.

“Resipi jem konvensional memerlukan banyak gula, dan gula itu tidak hanya ada untuk berfungsi sebagai pemanis.” kata McClellan. Gula mengikat ke dalam air dalam buah, yang sebaliknya akan menghalang jem dari penebalan. Gula itu pada asasnya menghalang air ini daripada menghampiri jalan, jadi apa yang anda tinggalkan adalah selai yang baik dan bukannya satu yang nipis dan berair.

Ikut tip ini: Jangan cuba mengurangkan jumlah gula yang dipanggil dalam resipi. Jika anda ingin membuat jem strawberi dengan pemanis kurang, dapatkan resipi yang dipanggil secara khusus seperti yang telah dirumuskan untuk bekerja dengan gula yang kurang.

3. Tidak menambah limau.

Lemon adalah penting untuk beberapa sebab dalam jem strawberi. Pertama, ia berasid, dan asid membantu mengimbangi gula dalam jem sehingga ia tidak terlalu manis. Kedua, ia secara semula jadi tinggi dalam pektin. Jika anda tidak menggunakan pektin berkotak, lemon memberi stroberi sebagai dorongan kerana mereka rendah pektin, dan pektin adalah penting jika anda ingin jem anda menebal dan gel.

Ikut tip ini: Kencangkan bilah lemon tebal atau dua ke dalam periuk. Sekiranya anda tidak menggunakan pektin komersial, lepaskan baji yang teruk di dalamnya – pastikan anda memancingnya sebelum memindahkan jem anda ke balang.

4. Benar-benar takut pektin komersial.

Walaupun pektin komersial kadang-kadang dipandang oleh peminat jem buatan sendiri, ia tidak jahat. Seperti yang disebutkan, stroberi secara semulajadi rendah dalam pektin, yang bermaksud jam yang dibuat dengan buah tidak akan secara semulajadi menebal dan ditetapkan tanpa menambahnya. Ini boleh dilakukan dengan melemparkan segelintir biji lemon atau irisan epal hijau, yang kedua-duanya secara semula jadi tinggi pektin, tetapi ia juga OK untuk mencapai pektin berkotak, jika disukai. Tanpa pektin, jem strawberi perlu dimasak lebih lama untuk memulakan jeling, jika ia benar-benar berlaku. Ini bermakna anda bukan sahaja akan memotong buah tetapi anda akan kehilangan warna berry yang cantik dan terang itu.

Ikut tip ini: Jangan segan-segan menulis resipi jem strawberi yang memanggil pektin komersial. Lebih penting lagi anda menggunakan resipi yang berfungsi untuk anda. Hanya pastikan untuk mencapai pectin tertentu yang dipanggil dalam resipi, kerana pelbagai jenis memanggil jumlah gula dan kaedah memasak yang berbeza.

Berkaitan: Mengekalkan Pectin Pomona oleh Allison Carroll Duffy

5. Tidak cukup lama memasak.

Walaupun penting untuk tidak mengusung jem anda, yang mengakibatkan hilangnya rasa strawberi segar itu, anda juga tidak mahu menyemangainya. “Sering kali, resipi jagung strawberi hanya memasak buah selama beberapa minit, walaupun ia membawa kepada penyimpanan segar yang lebih segar, ia juga boleh menyebabkan pulpa buah dipisahkan daripada jeli semasa jem sejuk. , masak buah-buahan beberapa minit lagi, dan gunakan masher kentang untuk menghancurkan buah beri semasa memasak. Ini akan membantu mengeluarkan apa-apa udara yang terperangkap dari daging buah, dan akan menghasilkan jem yang tetap bersepadu, “kata McClellan.

Ikut tip ini: Masak jem selama beberapa minit lebih lama daripada resipi memanggil dan mash strawberi sedikit dengan masher kentang semasa mereka memasak supaya buahnya tetap sama rata di sepanjang jem itu apabila ia sejuk.