(Kredit imej: Christine Gallary)

Apabila ia datang untuk memasak salmon, fleksibiliti memerintah. Ini adalah ikan yang berfungsi dengan pelbagai kombinasi rasa, dan anda boleh memilih kaedah memasak anda. Berikannya untuk majlis makan malam dengan panggang perlahan, atau simpan kasual untuk hidangan tengah minggu dengan sate cepat untuk mangkuk gandum. Sama ada cara, anda boleh mendapatkan salmon di atas meja dengan cepat. Tetapi sebelum anda menghidupkan panas, jangan biarkan kesilapan ini mendapat jalan makan malam salmon yang sempurna.

1. Tidak mengeluarkan tulang pin.

Ini adalah langkah mudah untuk dilupakan, terutamanya kerana tulang pin tidak terlihat – sehingga anda mendapat satu yang tidak menyenangkan di dalam tenggorokan anda. Sudah terlalu mudah untuk melihat makan malam salmon yang baik pergi tergesa-gesa kerana tulang pin diserahkan di seluruh fillet.

Ikut tip ini: Tulang pin licik dan sering sukar ditemui, tetapi berbaloi untuk mengambil beberapa minit tambahan untuk mengendalikan tangan ke atas fillet untuk mencari dan perlahan-lahan mengeluarkannya sebelum memasak. Pinset adalah alat yang berguna untuk menyelesaikan tugas ini. Atau lebih baik lagi, jika anda bercadang untuk membeli ikan salmon segar, mintalah ikan anda untuk mengeluarkan tulang pin untuk anda.

2. Memasak ikan terlalu lama sebelum memasak.

Memasak ikan dengan garam dan lada sebelum memasak adalah satu kemestian untuk rasa yang hebat, tetapi sama pentingnya bila anda musim. Apabila berpengalaman terlalu lama sebelum memasak, garam akan mula memecahkan protein di salmon dan menarik kelembapan keluar dari ikan.

Ikut tip ini: Tidak kira kaedah memasak, musim ikan sebelum menyentuh kuali, masuk ke dalam ketuhar, atau ke panggangan.

3. Mengeluarkan kulit salmon sebelum memasak (dengan satu pengecualian).

Jika anda memancing ikan salmon, maka ya, tidak apa-apa untuk meneruskan dan mengeluarkan kulit – ini adalah satu pengecualian anda. Jika tidak, jika anda membakar, memanggang, memanggang, memasak, atau memanggang, kulit yang keras, lemak adalah salah satu alat yang paling baik berbanding dengan berlebihan.

Ikut tip ini: Jika anda tidak memburu salmon itu, tinggalkan kulit. Ia berfungsi sebagai halangan pelindung antara daging halus dan kuali panas, lembaran penaik, atau grill. Tambahan pula, kulit salmon yang renyah hanya akan menjadi ubat kegemaran apabila anda melakukannya dengan betul.

4. Memasak ke arah kulit ikan.

Tidak kira bagaimana anda meletakkan ikan di kuali, bukan? Salah! Ini penting masa yang besar, dan boleh jadi perbezaan antara ikan yang sudah masak dan matang.

Ikut tip ini: Sama ada anda pan-searing, panggang, atau memanggang, selalu bermula dengan memasak kulit salmon ke bawah. Kulit berfungsi untuk melindungi daging yang lebih halus dari terlalu masak. Dan bergantung pada kaedah memasak, kebanyakan, jika tidak semua, memasak akan berlaku dengan cara ini.

5. Meninggalkan ikan di atas panas terlalu lama.

Jadikan kesilapan ini dan tanda-tanda keceriaan akan berada di wajah anda – aroma super-amis, kering, tekstur berkedut, dan album putih memecah belah. Sangat matang bukannya menyeronokkan, tetapi berita baiknya adalah dengan mudah anda dapat mengelakkannya.

Ikut tip ini: Walaupun masa memasak untuk salmon akan berbeza-beza bergantung kepada saiz ikan dan kaedah memasak, tahap kesamarataan yang ideal untuk salmon adalah sederhana sederhana hingga sederhana, di mana dagingnya lembut dan masih mengekalkan beberapa warna oren yang lebih gelap di pusat. USDA mengesyorkan suhu dalaman minima 145 ° F, diukur pada bahagian paling tebal ikan. Betul anda adalah untuk mengeluarkannya dari dapur, ketuhar, atau panggangan apabila ia mencapai kira-kira 140 ° F kerana akan ada beberapa masakan masak dan ia akan naik ke suhu kerana ia terletak.