(Kredit imej: Leela Cyd)

Pergi ke hampir setiap restoran Itali dan anda akan melihat segelintir hidangan pasta ruji seperti Bolognese dan Alfredo. Mereka yang penting, sila hanya tentang siapa saja, jadi bijak untuk mengenali mereka di dapur sendiri.

Lima sos asas ini boleh membuat apa-apa saiz dan bentuk pasta, sama ada spageti, penne, atau ravioli. Tambahkan mereka ke repertoir anda dan anda akan mempunyai asas yang kukuh untuk bersandar pada malam pasta.

Asas Memasak Pasta Pasta yang Lebih Baik

Inilah perkara utama yang kita ingin lalui: Sos pasta tidak perlu rewel atau rumit untuk menjadi baik. Sebenarnya, yang terbaik dicuba dan benar; itu sos yang telah anda buat begitu banyak kali sehingga anda tahu seperti punggung tangan anda. Pilih satu atau dua sos asas yang menggembirakan anda dan kemudian belajar dan menggunakannya, dan anda akan menyukai mereka setiap kali anda lakukan.

Bukan sahaja akan menghafal satu tindak resipi sos sebagai pelan sandaran makan malam anda akan sentiasa ada di poket belakang anda, tetapi anda juga mungkin menjadi diketahui untuk sos anda.

Mungkin ia hanya saya, tapi itu serius matlamat hidup saya.

Masak pasta anda betul!

Mie pasta adalah sebagai pemain penting dalam makan malam pasta anda sebagai sos itu sendiri. Rawat dengannya dan anda secara automatik menuju ke arah periuk pasta yang lebih baik.

Baca bagaimana untuk melakukannya: Cara Memasak Pasta kering

(Kredit imej: Leela Cyd)

5 Sos Sos Murah Memorandum

1. Marinara

Sos tomato yang mudah tidak akan keluar dari gaya. Satu boleh atau dua tomato yang baik, banyak bawang putih, dan sedikit herba segar, dimasak bersama sehingga dapur anda berbau seperti restoran Itali, adalah makanan keselesaan tanpa usaha yang terbaik. Walaupun balang marinara akan berbuat baik dalam secubit, sukar untuk mengalahkan sos buatan sendiri. Resipi klasik ini memerlukan hanya lima ramuan dan hanya mengambil masa 20 minit untuk dibuat.

Bagaimana untuk menggunakannya: Spaghetti adalah raja ketika datang ke marinara, tetapi penne atau ziti adalah kedua yang dekat, karena beberapa saus dapat bersarang di dalam bentuk-bentuk pendek sehingga Anda mendapatkan banyak dengan gigitan masing-masing.

Dapatkan resipi: Cara Membuat Sos Pasta Marinara

(Kredit imej: Emma Christensen)

2. Ragù

Amp sehingga sos marinara dengan daging tanah dan anda punya ragù yang hangat di tangan anda. Sos daging terbaik diserut rendah dan lambat, jadi jus dari daging mempunyai banyak masa untuk merasai sos. Hasilnya adalah sos yang sangat berperisa yang membawa kekayaan gemuk dalam setiap gigitan. Luangkan petang yang malas menontonnya di atas dapur atau biarkan ia melakukan perkara itu di dalam periuk perlahan.

Bagaimana untuk menggunakannya: Tagliatelle adalah pasangan yang paling klasik dengan ragù tradisional seperti Bolognese. Mi lebar – sama dengan fettuccine, yang anda juga boleh gunakan – tidak akan terbeban oleh daging tanah. Walaupun polenta berkrim tidak pasta, ia juga merupakan tempat tidur yang indah untuk ragù.

Dapatkan resipi: Slow Cooker Bolognese Sauce

(Kredit imej: Joe Lingeman)

3. Pesto

Campuran basil, bawang putih, minyak zaitun, kacang, dan keju yang cerah adalah kegemaran yang mudah. Mengetahui bagaimana untuk membuat pesto basil mudah bukan sahaja akan memberi anda sos pasta yang cepat untuk menambah repertoar anda, tetapi juga mempunyai sesuatu untuk berpakaian pizza, sapu pada sandwic, dan juga menambah salad ayam.

Bagaimana untuk menggunakannya: Fusilli, orecchiette, dan penne menangkap tekstur kasar sos pesto dengan baik di sudut dan celah mereka. Walaupun jika semua yang anda ada adalah spaghetti, anda akan berpuas hati dengan makanan anda.

Dapatkan resipi: Cara Membuat Pesto Terbaik: Kaedah yang paling mudah, paling mudah

(Kredit imej: Joe Lingeman)

4. Brown Butter

Mentega coklat adalah sos pasta satu-ramuan yang bahagian yang sama dengan cepat dan mewah – ia gila, kaya, dan dekaden. Ia datang bersama-sama dalam beberapa minit dan membuat hampir mana-mana mangkuk mi merasa sedikit mewah. Hanya mencairkan mentega dalam periuk dan masak selama beberapa minit sehingga bau kacang dan mempunyai warna coklat yang berwarna toasted.

Bagaimana untuk menggunakannya: Cukup banyak bentuk pasta akan mendapat manfaat daripada mandi di mentega coklat mewah. Ravioli sangat cantik.

Dapatkan resipi: Butter Butter Parmesan Pasta

(Kredit imej: Joe Lingeman)

5. Alfredo

Sukar untuk menafikan keseronokan sos krim klasik ini yang disokong dengan mentega dan Parmesan. Jangan simpan saus Alfredo yang merosakkan untuk malam di restoran Itali tempatan anda – ia agak mudah dibuat di rumah dan boleh dinikmati seperti atau dengan topping ayam.

Bagaimana untuk menggunakannya: Fettuccine, tidak ada soalan. Atau pergi penyangak dan gunakannya sebagai sos untuk pizza.

Dapatkan resipi: Cara Membuat Fettuccine Alfredo