(Kredit imej: Justen Clay)

Kami membaca buku masak meliputi liputan seperti novel – setiap halaman mengisi kepala kami dengan idea-idea baru dan senarai ramuan, setiap gambar yang menarik menggariskan segera. Cookbooks adalah guru-guru yang jelas tukang masak: tuan subjek, tutor, yang pertama dan sentiasa ada perkara yang boleh memindahkan kehidupan memasak kita ke hadapan.

Tetapi mereka bukan satu-satunya buku yang pernah mengajar kita tentang memasak, makanan, atau kehidupan dan cinta di dapur. Bagaimana mereka boleh? Sebenarnya, kami mendapati inspirasi di tempat-tempat yang paling tidak diingini, di dalam buku-buku yang tidak ada kaitan dengan memasak di permukaan, tetapi mengajar kita begitu banyak dalam halaman mereka. Berikut adalah lima kegemaran.

(Kredit imej: Amazon)

1. Kuasa Kebiasaan oleh Charles Duhigg

Jika anda pernah berjuang untuk menubuhkan dan mengekalkan tabiat yang baik di dapur – membasuh pinggan setiap malam, makan lebih banyak dan kurang daripada itu, menyiapkan makanan untuk seminggu pada hari Ahad, memasak setiap hari tanpa gagal – ini adalah buku untuk anda. Sebagai seorang idealis yang biasanya hancur di bawah berat harapannya sendiri (wah!), Saya dapati ia amat membantu dan praktikal untuk mengetahui bagaimana kebiasaan terbentuk, dan sebenarnya adalah mungkin belajar untuk melakukan perkara-perkara yang saya mahu lakukan, setiap hari, jika saya melakukannya dengan cara yang betul.

Banyak anekdot di dalam buku menangani latihan – kebiasaan yang banyak orang suka – tetapi sama-sama digunakan untuk tabiat mana-mana yang anda ingin ambil, di dapur atau di tempat lain.

Petikan daripada Kuasa Kebiasaan:

Sesiapa sahaja boleh menggunakan formula asas ini untuk membuat tabiat sendiri atau sendiri. Mahu berlatih lebih banyak? Pilih isyarat, seperti pergi ke gym sebaik sahaja anda bangun, dan ganjaran, seperti smoothie selepas setiap latihan. Kemudian berfikir mengenai smoothie itu, atau tentang tergesa-gesa endorphin yang anda rasakan. Benarkan diri anda untuk menjangkakan ganjaran. Akhirnya, keinginan itu akan memudahkan untuk meneruskan pintu gim gim setiap hari.

(Kredit imej: Amazon)

2. Burung oleh Burung oleh Anne Lamott

Burung oleh Burung seolah-olah sebuah buku tentang menulis, tetapi ia lebih daripada itu. Ia adalah buku tentang menjadi manusia, hidup dengan sepenuhnya, dan tidak membiarkan kesempurnaan atau besarnya semua perkara yang anda tidak tahu atau ketakutan terhadap kegagalan membuat anda tidak bergerak.

Saya mengambil hati ini untuk kehidupan memasak saya, terutamanya konsepnya mengenai “draf pertama yang tidak baik” – idea bahawa apa-apa yang baik bermula dengan usaha pertama yang dahsyat. Ini sangat tepat bagaimana saya datang untuk membuat granola, dan ini sesuatu yang saya cuba ingat apabila saya merasa tertekan untuk memilikinya bersama di dapur.

Untuk memberikan contoh bagaimana saya menggunakan kata-kata Anne Lamott untuk memasak seperti yang saya lakukan untuk menulis, ambil bahagian ini (salah satu kegemaran saya), di mana saya telah menggantikan perkataan “menulis” dengan “memasak”:

Memasak mempunyai begitu banyak untuk memberi, begitu banyak memberi, begitu banyak kejutan. Perkara yang anda terpaksa memaksa diri anda untuk melakukan – tindakan sebenar memasak – ternyata menjadi bahagian yang terbaik. Ia seperti menemui bahawa ketika anda mengira anda memerlukan upacara teh untuk kafein, apa yang anda perlukan adalah upacara teh. Perbuatan memasak ternyata menjadi ganjarannya sendiri.

Dan beberapa petikan lain, di mana saya menyusun “memasak” atau “tukang masak” untuk “menulis” dan “penulis.” Begitu banyak perkara yang baik untuk diingat.

Sangat sedikit tukang masak benar-benar tahu apa yang mereka lakukan sehingga mereka melakukannya.

Memasak adalah mengenai pembelajaran untuk memberi perhatian.

Saya tidak fikir anda mempunyai masa untuk membazir tidak memasak kerana anda takut anda tidak akan cukup baik pada itu.

(Kredit imej: Amazon)

3. Magic Life-Changing of Tidying Up oleh Marie Kondo

Seperti yang ditulis Ariel di sini, terdapat beberapa hidangan yang sangat baik untuk tukang masak yang boleh kami bawa dari Magic Life-Changing of Tidying Up, Bagaimanapun, karier yang sangat popular di sini, Marie Kondo – tidak banyak tentang perbuatan memasak, tetapi mengenai tempat kami memasak dan apa yang kami masak. Pernahkah kami menyediakan dapur kami untuk menyesuaikan dengan gaya memasak kami? Adakah kita mengatasi sistem organisasi kita? Adakah kita mempunyai terlalu banyak perkara dalam cara yang menghalang kita daripada benar-benar menikmati berada di dapur?

Jika anda baru sahaja selesai 2015 Kitchn Cure, anda mungkin di atas ini sudah. Tetapi jika anda ingin mengetahui lebih lanjut mengenai bagaimana untuk memikirkan barangan anda – semuanya, di dapur dan di sekitar rumah anda – dengan cara yang bijak, bertimbang rasa, baca buku ini.

Juga, periksa urusan Ariel → 5 Perkara Yang Dipelajari Mengenai Membasuh Dapur dari Marie Kondo

(Kredit imej: Amazon)

4. Little House on the Prairie oleh Laura Ingalls Wilder

Ketika saya meninjau pasukan Kitchn mengenai buku-buku yang tidak memasak yang memberi makan imajinasi masakan mereka, tidak ada buku (atau siri) lain yang disebutkan seringkali Little House on the Prairie buku. Bagi kebanyakan daripada kita, buku-buku ini adalah perkara pertama yang mengubah perhatian kita kepada memasak, memelihara, dan hidup di dapur.

Saya mendapat begitu banyak petikan dari rakan-rakan sepasukan saya, saya fikir saya akan berkongsi beberapa:

Kenangan saya yang terkuat tentang buku-buku itu ada kaitan dengan makanan dan berada di dapur: Ma yang sempurna dibentuk mentega, Pa membina rumah asap, makan ekor babi panggang, dan membuat salju gula. Saya merasakan seperti buku-buku yang mengajar saya untuk menghargai butir-butir kecil di dapur – bukan hanya mengambil beberapa saat untuk membuat sesuatu yang cantik hanya kerana, tetapi juga untuk menghargai perlakuan kecil yang berlaku seperti kejutan – kelebihan kerak pai yang dimatikan , sudu es krim yang terakhir yang tidak sesuai di dalam bekas, tumit roti yang tiada siapa yang mahu. Terdapat perasaan dalam buku-buku Laura Ingalls bahawa tiada apa-apa yang diambil untuk diberikan dan bahkan perkara-perkara kecil yang merasakan bermakna dan berharga. – Emma

Buku Little House mengajar saya untuk berminat untuk mengumpul dan memelihara makanan. – Marisa

[The Little House books] membuat saya tertarik untuk memasak (saya mengesyaki fokus pada makanan mempunyai banyak kaitan dengan bagaimana hidupnya yang kurus). Saya juga cuba membuat “Vanity Cakes” sebagai seorang kanak-kanak menggunakan tepung gandum dan minyak bunga matahari yang tidak dimurnikan di pantry hippie ibu saya. Tidak perlu dikatakan, mereka tidak ringan dan bengkak. – Tara

Alamak, Little House on the Prairie. Ya! Bercakap kepada pihak perbatasan yang efisien dalam diri saya. – Carrie

(Kredit imej: Amazon)

5. A Tree Grows in Brooklyn oleh Betty Smith

Satu lagi tidak mungkin dipilih, A Tree Grows in Brooklyn – kisah seorang gadis muda yang tumbuh di awal abad ke-20 Brooklyn – mempunyai banyak petikan yang tenang, kaya yang mendedahkan, dengan kebenaran yang menyedihkan, bagaimana kelangkaan memberi makan kepada kita.

Ia masih awal petang dan lampu jalan belum datang. Tetapi sudah, wanita kuda-kuda sedang duduk di hadapan Hassler yang menggerogoti akarnya yang pedas. Francie mengetepikan cawan yang dibawanya dari rumah. Ibu yang lama memenuhinya setengah sen untuk dua sen. Rindu perniagaan daging berakhir, Francie membeli dua sen bernilai sayur-sayuran sup dari kedai runcit hijau. Dia mendapat wortel berkekalan, daun duri daun saderi, tomato lembut dan penanaman segar pasli. Ini akan direbus dengan tulang untuk membuat sup kaya dengan potongan daging terapung di dalamnya. Lemak, mi buatan sendiri akan ditambah. Ini, dengan penyebaran sumsum pada roti, akan membuat makan malam Ahad yang baik.

Kami menulis mengenai buku ini di sini dan di sini, dan ia terus menjadi kegemaran. Seperti yang ditulis oleh Dana, “Hari ini, ketika saya membaca menu Sunday Francie yang lahir dari kemiskinan dan penipuan, saya menjilat bibir saya, tidak lagi aneh dan agak menakutkan tetapi kaya dengan rasa dan keaslian. Dan sementara hidup saya dibandingkan dengan Francie terus sangat berbeza, saya kini mendapati makanannya memberi inspirasi dan lazat dan segera membuat perancangan untuk berhenti di penjual daging petang ini untuk tulang sup. ”

* * *

Apa buku yang tidak memasak telah memberi inspirasi atau menggalakkan anda dalam kehidupan memasak anda?