Salmon yang disiram dengan Soya, Scallions, dan Halia

(Kredit imej: The Woks of Life)

Bagi kebanyakan orang, salmon adalah pilihan untuk memilih ketika membeli ikan untuk makan malam. Ia bukan hanya orang yang menghiburkan orang ramai, tetapi ia juga cukup mudah untuk menyediakan untuk satu malam atau pakaian untuk syarikat. Oleh kerana diberi popularitinya, nampaknya ia akan menjadi mudah untuk berbelanja, bukan? Tidak tepat.

Sama ada kelestarian, rasa, atau pemakanan, membeli ikan salmon adalah salah satu daripada banyak tempat di mana anda boleh membuat keputusan mengenai apa yang penting kepada anda, dan terdapat banyak mitos yang beredar mengenai bagaimana untuk melakukannya. Jadi jika memahami bagaimana untuk membeli salmon berkualiti adalah sesuatu yang penting bagi anda, inilah yang anda perlu ketahui.

Mitos # 1: Salmon Liar Sentiasa Lebih Baik untuk Alam Sekitar

Jika anda prihatin tentang kelestarian salmon yang anda makan, anda mungkin pernah mendengar bahawa salmon liar adalah pilihan yang lebih baik. Sebenarnya jawapannya tidak selalu jelas.

Betusan terbaik anda adalah untuk bercakap dengan pemancing ikan anda dan bertanya jika salmon yang anda beli berasal dari sumber yang mampan. Fikirkan dia sebagai tukang daging untuk ikan; mereka berada di sana untuk menjawab soalan anda dan memberi panduan. Anda juga boleh mencari label yang diperakui Majlis Pengawasan Marin. Satu lagi sumber ialah Monterey Bay Aquarium, yang aplikasinya laman web dan iPhone menggariskan pilihan salmon yang terbaik.

Mitos # 2: Warna Adakah Penunjuk Kualiti Terbaik

Jika rasa dan pemakanan adalah perkara yang penting kepada anda, anda mungkin telah diberitahu bahawa daging merah jambu yang lebih dalam adalah lebih baik. Tidak betul. Varieti yang berbeza dalam warna – Sockeye merah dalam, manakala Coho berwarna merah jambu pucat. Semuanya sihat dan baik untuk anda. Sebaliknya, lebih penting untuk memberi tumpuan kepada rupa keseluruhan ikan. Ia sepatutnya kelihatan segar. Ini bermakna tiada bintik coklat pada daging dan tiada lebam pada kulit. Daging harus tegas dan kelihatan licin dan berkilat, tanpa sebarang lubang atau lubang.

Salmon yang anda beli tidak boleh mencium amis atau masam. Sebaliknya, ia semestinya hanya mempunyai aroma samar samar – segar dan sedikit asin. Sekiranya anda membeli ikan segar, tengoklah penangkap ikan anda untuk mengarahkan anda ke salmon yang paling beraroma, paling bermutu sepanjang hari.

Mitos # 3: Rasa Segar Selalu Lebih Baik daripada Beku

Inilah satu lagi contoh di mana mungkin terdapat andaian yang mendominasi beberapa pilihan kami. Bukankah segar akan selalu menjadi lebih baik? Tidak semestinya. Sekiranya ia berasal dari sumber yang dianggap baik, beku hanya segar, kerana kilat beku sama ada tepat di laut atau segera kembali ke dok untuk mengekalkan kesegarannya. Sekali lagi, beli dari pengusaha ikan atau jenama yang dipercayai dan cari label bersertifikat Majlis Pengawasan Marin. Juga periksa pembungkusan – ikan harus dibekukan pepejal dan tidak ada tanda-tanda pembakaran beku.

5 Resipi Salmon Kegemaran Kami

  • Salmon Foolproof Dibakar dengan Minyak Zaitun & Herba
  • Salmon Broiled Jacques Pépin dengan Miso Glaze
  • Kek Salmon dengan Sos Bawang Putih yang Creamy
  • Farro Bowl dengan Salmon Renyah dan Bayam Wijen Panggang
  • Panko-Crusted Salmon dengan Dill & Lemon