Pasta bebas gluten tidak mempunyai reputasi terbaik di dunia. Dalam kebanyakan kes, saya lebih suka memasak dengan mi Asia tanpa gluten daripada cara yang terlalu kenyal atau tiruan untuk pasta gaya Itali. Tetapi pasta beras merah jovial menjanjikan “rasa tradisional Itali & tekstur,” jadi saya fikir saya akan mencubanya…

Pasta nasi merah jovial mengandungi dua bahan – tepung beras dan air beras organik – dan terdapat dalam lima bentuk: spageti, capellini, rue penne, fusilli, dan caserecce. Syarikat itu mendakwa bahawa ini adalah pasta percuma gluten “paling sahih” di pasaran, kerana ia dibuat oleh “pengrajin induk” di Tuscany dengan lebih dari satu abad pengalaman pembuatan pasta.

Saya tidak mengikuti diet bebas gluten, tetapi saya sedar kesihatan dan menikmati makanan baru, jadi saya mengambil dua bungkus penne dan fusilli. Mereka kedua-duanya menghairankan dengan baik, dengan rasa yang enak dan sihat dan tekstur yang tegas yang dipegang dengan baik untuk sos. Singkatnya, ini adalah pasta bebas gluten terbaik yang pernah saya alami. Ia juga melepasi kebanyakan pasta gandum yang saya cuba, jadi saya pasti akan membelinya lagi.

Pernahkah anda mencuba pasta beras berwarna merah jambu? Apa yang anda fikirkan? Atau adakah anda mempunyai pasta bebas gluten lain untuk mengesyorkan?

• Pasta Beras Jovial Brown

Apartment Therapy Media membuat segala usaha untuk menguji dan mengkaji produk secara adil dan telus. Pandangan yang diutarakan dalam kajian ini adalah pandangan peribadi pengulas dan ulasan produk tertentu ini tidak ditaja atau dibayar untuk apa-apa cara oleh pengeluar atau ejen yang bekerja bagi pihak mereka.

Berkaitan: Ulasan Produk: Ka Me Crackers Beras Gluten Bebas

(Imej: Emily Ho)