Stik yang sangat marbled adalah satu perkara yang benar-benar indah, dan ada sebab mengapa kami sanggup membayar dolar atas untuk mendapatkannya! Apa sebenarnya yang berkeliaran dan kenapa ia begitu wajar? Nah, kami akan memberitahu anda…

Marbling hanya merujuk kepada lemak yang terdapat dalam potongan daging dan antara serat otot sendiri. Stik berkualiti tinggi akan mempunyai banyak marbling, sementara potongan ramping akan sangat sedikit atau tidak dapat dilihat marbling. Lemak harus putih tulen dan keras, dan yang terbaik adalah apabila ia diedarkan secara merata sepanjang keseluruhan potongan daging, seperti pada gambar di atas.

Steak dan potongan daging lain dengan banyak marbling kebanyakannya berasal dari kawasan loin haiwan. Ini adalah di belakang haiwan di mana otot mendapat sedikit latihan berbanding dengan kaki, bahu, dan pantat. Kelebihan kalori dari diet lembu dapat disimpan di sini dalam bentuk lemak.

Sebagai daging memasak, lemak mencair. Lemak cair melakukan dua perkara: ia memelihara daging yang lembut dan lembab, dan ia menyemai daging dengan rasa. Sebenarnya, kebanyakan tekstur sutera dan rasa daging lembu yang kami suka dalam stik berasal dari lemak, bukan daging itu sendiri!

Tanpa perarakan ini, potongan akan berakhir sebagai kering dan hambar sebagai kadbod. Walaupun dengan potongan daging yang sangat marbled, anda masih boleh berakhir dengan kadbod jika anda terlebih dahulu! Dimasak terlalu lama dan semua lemak menyebabkan keluar, meninggalkan stik tulang kering dan benar-benar hambar.

Cara terbaik untuk memasak stik adalah untuk menyiramnya dengan cepat ke atas api yang tinggi dan kemudian masak di dalam ketuhar panas sehingga ia telah mencapai kesempurnaan yang dikehendaki. Kami benar-benar suka cara memasak stik Chris dalam kuali besi panas di bawah broiler.

Sekiranya anda cuba menonton angka anda dan bimbang tentang kandungan lemak daging lembu yang baik, kami mencadangkan kesederhanaan. Makan stik kurang kerap atau dalam bahagian yang lebih kecil, tetapi tetap dengan stik marbled.

Apa potongan stik kegemaran anda?

Berkaitan: Kenapa Tougher Meats Membuat Brais Lebih Baik

(Imej: Ahli Flickr Maya Ern dilesenkan di bawah Creative Commons)