Stok sayur adalah salah satu ramuan yang mudah dibeli dari rak namun jauh lebih enak – dan ekonomis – apabila dimasak dari awal. Dan anda tidak perlu membeli paun sayuran segar untuk membuatnya.

Menggunakan peelings sayuran, batang, dan daun boleh menjadi cara yang baik untuk menjimatkan wang dan mengelakkan membuang-buang makanan. Berikut adalah beberapa tip untuk menyelamatkan sisa sayur-sayuran, yang boleh digunakan dalam resipi Sayuran asas kami.

Sayur-sayuran untuk digunakan: Bawang, wortel, dan saderi adalah bahan utama dalam stok sayur, tetapi sayur-sayuran lain dapat menambahkan kedalaman dan rasa. Cuci dan simpan akar, tangkai, daun, daun bawang, bawang putih, adas, chard, salad, kentang, parsnips, kacang hijau, labu, lada bel, terung, cendawan, dan asparagus. Jagung jagung, kulit skuasy musim sejuk, sayur-sayuran bit, dan herba seperti pasli dan ketumbar juga penambahan yang baik.

Sayur-sayuran untuk dielakkan: Kacau dari sayur-sayuran berikut adalah lebih baik masuk ke dalam kompos, kerana rasa mereka boleh terlalu kuat: kubis, kubis Brussels, brokoli, kembang kol, lobak, rutabagas, artichokes. Akar bit dan kulit bawang juga harus dielakkan, kecuali anda tidak keberatan stok anda bertukar merah atau coklat.

Sayur-sayuran yang rosak: Walaupun stok adalah cara terbaik untuk menggunakan sayur-sayuran yang layu atau sedikit melewati perdana mereka, pastikan tidak menggunakan hasil yang busuk atau berjamur.

Menyimpan sisa: Anda akan mengumpul kira-kira 4 cawan sayur-sayuran untuk membuat 2 pasang stok. Simpan sekerap sepanjang minggu, basuh dan potong ke dalam saiz yang sama, dan simpannya dalam beg udara atau bekas dalam peti sejuk. Jika anda mengumpul sisa selama lebih dari seminggu, simpannya di dalam peti sejuk.

Adakah anda mempunyai petua lain untuk dikongsi??

Berkaitan:
Resipi: D.I.Y. Stok sayur
Cara: Buat Saham Ayam
Petua yang baik: Stok di dalam periuk yang lambat
Tip Makan Malam Minggu: Bahagian Saham Beku Beku

(Imej: ahli Flickr chrisfreeland2002 dilesenkan di bawah Creative Commons)