Kami tidak mengatakan ini adalah satu perdebatan yang berpangkat di sana dengan penjagaan kesihatan, tetapi masih – terdapat banyak perselisihan mengenai sama ada anda perlu bilas ayam mentah apabila ia keluar dari bungkusan.

Kita tidak. Dan kami mempunyai alasan yang cukup baik untuk pendirian kami…

Kita semua membaca resipi yang tidak terkira banyaknya yang mengatakan kepada “bilas dan pat kering” ayam sebelum meneruskan. Dan selama bertahun-tahun, itulah yang kami lakukan, memikirkan kami membersihkan kuman salmonella dan bakteria permukaan lain.

Tetapi kemudian kami bercakap dengan pengarah dapur uji besar, yang menerangkan bahawa bukan sahaja bakteria terbunuh jika anda memasak ayam dengan betul, tetapi membasuh dada ayam dapat menyebarkan bakteria di sekitar wastafel atau countertops sebagai air memercikkan kuman-kuman tersebut.

Teori ini disokong oleh USDA, yang mendakwa mencuci ayam mentah boleh menyebabkan pencemaran silang di dapur anda. Anda boleh membaca artikel di sini.

Amalan membasuh ayam dan daging lain mungkin bermula apabila daging mungkin tidak segar, memerlukan bilas yang cepat untuk menjadikannya lebih baik. Jika anda membeli dari sumber tempatan, organik atau jenama yang dipercayai, ini tidak sepatutnya berlaku. Dan kami mendapati ayam patting kering dengan tuala kertas adalah cukup mencukupi.

Satu pengecualian adalah jika ada serpihan tulang atau residu dari giblet, seperti dalam ayam pemanggang. Dalam kes itu, bilas jika anda suka – pastikan anda memadamkan sinki anda selepas itu.

Kami tidak terlalu yakin tentang kuman dan terus-terang suka melangkau satu langkah tambahan ketika mempersiapkan ayam. Tetapi sesetengah orang suka membasuh kelemahan yang kadangkala datang dengan pembungkusan komersial.

Kami yakin terdapat kajian lain dan menentang pendapat di luar sana. Marilah kita mendengar ’em. Adakah anda bilas ayam anda?

Berkaitan: Hack Dapur: Blow-Dry Your Chicken Before Roasting

(Imej: Fresh Direct)