Sekiranya anda memberitahu saya minggu lepas saya akan teruja dengan vegan, bebas gluten, coklat mentah, saya akan memanggil anda gila. Tetapi di sini saya, bercakap tentang brownie yang rasanya benar-benar dekaden, sementara sebenarnya yang cukup baik untuk anda. Ia mungkin bersalah tanpa rasa bersalah yang sempurna.

Ia semua bermula dengan walnut mentah yang dihancurkan dalam pemproses makanan. Kacang menjadi serbuk lembut, lembab yang bubuk kakao mentah dan sedikit garam ditambah. Tarikh yang di pasang diproses dalam satu persatu, menambah rasa manis dan kelenturan yang cukup untuk menghidupkan brownies menjadi adunan yang lembut dan boleh dibentuk. Doh ditekan ke dalam pinggan yang dibarisi kertas dan dihiasi dengan badam cincang dan … itu sahaja. Sihat, lima-brownies sihat!

Doh agak lembut, jadi lebih baik untuk menegakkannya di dalam peti sejuk atau peti sejuk sebelum menghiris. Saya membuat brownie untuk pesta, jadi saya kuadratkan resipi itu, menekan adunan ke dalam kuali roll jeli, dan potong brownies menjadi gigitan kecil. Seperti yang tertulis, resipi mungkin sesuai dengan terbaik dalam kuali persegi 8-inci.

Kakao mentah agak lebih mahal daripada serbuk koko biasa dan mempunyai lebih banyak serat, besi dan magnesium, tetapi jika rasa adalah satu-satunya kebimbangan anda, mana-mana serbuk koko yang semula jadi (tidak diproses Belanda) akan membuat coklat yang besar. Saya mencuba kedua-dua cawangan Sunfood mentah dan serbuk kakao Dagoba dan perbezaan dalam rasa tidak dapat diabaikan.

Brownie biasa saya adalah resipi yang mentega dan kasar yang dibuat dengan coklat gelap atau pahit, dan jika itu adalah pilihan coklat anda – berbanding dengan kek atau sangat manis – anda mungkin akan mendapati resipi ini sebagai menghairankan memuaskan seperti yang saya lakukan. Kumpulan saya yang dibuat untuk parti itu hilang dalam satu kilat, tetapi saya tidak lama lagi akan membuat kuali lain dan menyimpannya di dalam peti sejuk tanpa rasa bersalah pada hari minggu.

Dapatkan resipi: Raw Brownie di Akar Baru Saya

Adakah anda membuat apa-apa gula-gula yang merasakan dekad menipu?

Berkaitan: Sweet, Easy & Raw Recipe: Avocado Cacao Mousse

(Imej: Anjali Prasertong)