Jisim organik dari pasaran petani adalah lebih manis dan lebih enak dari jagung supermarket konvensional, tetapi kelemahan itu adalah mengelupas kulit dan mencari cacing yang menyeramkan. Apa cacing ini dan jagung yang mereka munching masih selamat untuk dimakan?

Cacing, yang dikenali sebagai cacing kuning jagung, adalah salah satu daripada sakit kepala terbesar bagi penanam jagung organik kerana amat sukar untuk menghalang mereka menggunakan amalan yang mampan. Earworms jagung adalah bentuk larva rama-rama dewasa, yang meletakkan satu telur dalam sutera hijau batang jagung. Telur menetas dan cacing memakan sutera jagung selama kira-kira dua minggu, akhirnya berakhir di bakul pasaran kami.

Mencari earworm jagung sambil menyentuh telinga jagung adalah kejutan yang buruk, tetapi jagung itu sendiri adalah baik untuk dimakan. Cubalah cacing dan potong bahagian telinga yang terjejas sebelum menggunakannya. Apabila membeli-belah untuk jagung organik, saya cuba mengintip di bawah sutera untuk memastikan tidak ada kerosakan cirit-birit. Walaupun ia tidak berbahaya, terlalu banyak kerosakan bermakna anda membayar untuk makan cacing daripada anda sendiri!

Adakah anda mempunyai tip untuk menghindari earworms ketika membeli jagung organik?

Berkaitan: Belalang Tacos: Baik Makan Atau Terlalu Banyak Feets?

(Originally diterbitkan Julai 2011)

(Imej: ahli Flickr NeoGaboX berlesen di bawah Creative Commons)