Saya tidak pernah merasai keju vegan sehingga kira-kira sejam lalu. Sebagai seseorang yang menganggap dirinya bergantung kepada tenusu, saya tidak pernah mempunyai alasan sebenar untuk mencuba mereka, dan saya mahu memberi keju ini satu pukulan yang adil.

Oleh itu, saya memutuskan untuk membuat penilaian saya secara sistematik, dengan mencuba tiga jenis keju vegan yang berbeza dalam dua aplikasi yang berbeza – jelas, sebagai meja atau keju snek, dan, untuk menguji keterlaluan, dalam sandwich keju bakar dengan bahan kegemaran saya. Jika keju tidak dapat bersinar ini cara yang kritikal, tidak akan ada peluang untuk membeli saya lagi.

Dan keputusan saya?

Saya agak berpecah.

Sebagai bekas vegetarian, saya mempunyai banyak pengalaman peribadi dengan makanan yang direka bentuk untuk meniru daging, dan saya tidak pernah benar-benar banyak peminat. Dan jadi saya pergi ke percubaan ini dengan andaian bahawa saya akan sama-sama tidak terkesan dengan peniru bukan sahaja daripada tenusu, tetapi keju. Saya rasa saya baru merasakan bahawa vegan atau makanan vegetarian yang terbaik adalah makanan, makanan sebenar – dan apa sahaja yang dibuat khusus untuk memenuhi apa yang vegetarian atau vegan adalah mengelakkan dalam diet mereka adalah sesuatu yang dibuat atau tidak biasa, diambil dengan sebatian garam.

Dengan itu, di sini adalah analisis saya: Saya mempunyai Monterey Jack dan keju soya Cheddar (atau alternatif keju, lebih tepat, sebagai pembungkusan menunjukkan), yang dibuat oleh Vegan Gourmet jenama. Variasi kedua adalah alternatif keju berasaskan beras yang berasaskan kacang soya, “American Flavor,” oleh Rice Vegan. Ini datang dalam kepingan yang dibungkus secara individu, seperti perseorangan Kraft.

Dari bungkusan mereka, perbezaan dari keju yang saya tahu jelas. Keju soya adalah berkilat dan licin, walaupun sejuk sekali (saya mungkin mengharapkan bersinar jika mereka berada pada suhu bilik), dan meninggalkan residu berair di dalam bungkusan mereka. Peculiar, saya fikir, tetapi hey, ricotta meninggalkan kelembapan di belakang juga, jadi siapa yang saya hakim? Kedua-duanya agak kenyal dalam tekstur.

Beri Keju Vegan
Saya mengambil keputusan untuk menyelidiki terlebih dahulu ke potensi mereka sebagai melintang, dalam salah satu aplikasi keju saya yang sangat popular secara amnya: antara dua keping roti panggang, sandwich tomat dihiris, dengan acar dan dijon di sisi. Sesungguhnya, ini akan menjadi satu cara untuk membiarkan keju ini bersinar dengan cahaya yang paling baik.

Keju soya cair dengan baik, sementara keju padi memerlukan bantuan. Selepas masa yang sangat baik menatap roti saya yang berkisar di dalam tongkat tanpa tanda-tanda keju yang dihasilkan, saya menyemarakkan proses bersama dengan menyusun keju ke dalam periuk secara langsung dan kemudian memindahkannya kembali di antara roti panas. Ia cair dengan sentuhan langsung untuk memanaskan, pasti, tetapi ia dirampas hampir sejurus selepas mengeluarkannya dari kuali. Mungkin keju beras tidak ditakdirkan untuk lebur. Rasanya, sesungguhnya, menyerupai keju Amerika, dan penampilannya sangat serupa. Tekstur yang bijak, bagaimanapun, menjadi kasar dan hampir kering, seperti keju serbuk pada beberapa makanan ringan yang disebut sebagai makanan ringan di kedai-kedai makanan kesihatan. (Apa itu serbuk cheesy yang diperbuat daripada apa juga ?!)

Keju soya mengejutkan dengan baik untuk aplikasi keju panggang. Saya lebih suka rasa Monterey Jack ke atas Cheddar setakat ini. Ia mempunyai kualiti yang sangat berkrim, tetapi dengan cara yang tidak susu, seperti susu soya berkrim, tetapi tidak susu-y. Ada sesuatu yang manis tentang hal itu, yang baru saya cuba tolak. Ia adalah lengket dan melty, seperti mana-mana keju panggang yang baik harus, tetapi resipi yang berminyak itu berminyak, dan ia ditinggalkan di atas mulut licin di mulut. Saya mendapati diri saya menikmati keistimewaan roti, combo tomato-mustard-combo, dan kerumitan sandwic lebih daripada keju itu sendiri. Malangnya, Monterey Jack yang lemah memainkan biola kedua kepada komponen lain. Atau, sebaliknya, biola keenam.

Keju Vegan di Plat Keju
Tiada keju yang membuat kenyataan di atas plat keju seperti keju halus. Sekiranya mereka dimaksudkan untuk dijadikan snek, ia harus menjadi satu keseronokan, satu orang. (Terutama dalam kes keju keju berasaskan penyusutan.) Jadi keju meja, mereka tidak.

Plain, cheddar rasa soya soya terasa seperti serbuk debu buatan tiruan pada makanan ringan rasa keju. Rasa mozzarella mempunyai rasa mentega yang terang, yang saya dapati ganjil, memandangkan ia adalah vegan, yang kemudian mempunyai aftertaste susu soya biasa. Dan keju padi? Tidak lazat. Dalam tekstur, ia adalah serasi kepada versi cairnya: kasar dan berminyak.

Untuk keju panggang, pita pita, atau malah parut, tetapi keju ini baik-baik – terutamanya versi kedelai – dan jika anda vegan, saya yakin mereka akan melakukan pekerjaan yang baik untuk memuaskan minat untuk sesuatu berkrim, penuh protein, dan ya, walaupun cheesy.

• Alternatif keju vegan Vegan dan Vegan Gourmet boleh didapati di Makanan Keseluruhan untuk $ 3.49 / enam auns dan $ 4/10 ons, masing-masing.

Nora Singley adalah seorang kekasih yang gemar keju, dan untuk beberapa waktu dia seorang cheesemonger dan Pengarah Pendidikan di Kedai Keju Murray di New York City, di mana dia terus mengajar kelas keju untuk orang ramai. Dia kini seorang penolong juru masak TV di The Martha Stewart Show.

Related: Apa yang Anda Tidak Tahu: Tidak Semua Keju Adakah Vegetarian!

(Imej: melalui Essential Vegan melalui Gosip Whole Foods; Nora Singley)