Q: Musim panas ini, saya mendaftar untuk bakul CSA organik buat kali pertama. Saya telah membuat keputusan untuk meneruskan bakul sepanjang musim sejuk, kerana saya cuba untuk mendapatkan sumber makanan saya lebih tempatan. Bagaimanapun, pada masa ini, saya terlalu banyak menggunakan kentang. Saya tidak pernah menjadi pemakan besar kentang, jadi mereka terkumpul sepanjang bulan-bulan musim panas dan sekarang saya menerima mereka dalam bakul musim sejuk saya. Satu laci peti sejuk saya penuh dengan mereka dan saya mempunyai satu beg runcit penuh di atas dan di luar itu.

Saya sedang mencari resipi! Saya biasanya makan kentang panggang ketuhar untuk sarapan pada hujung minggu dan menambah kentang untuk rebus dan sup. Saya bukan penggemar kentang tumbuk yang besar. Saya dapat membekukan dan dapat melangkah melalui sayur-sayuran lain, tetapi saya kehilangan apa yang perlu dilakukan dengan begitu banyak kentang.

Dihantar oleh Liette

Editor: Liette, satu cadangan adalah untuk memar, memerah, kemudian membekukan kentang anda. Anda boleh mendapatkan lebih banyak maklumat mengenai bagaimana untuk melakukannya dalam Soalan Baik ini yang diterbitkan pada bulan September.

Satu idea lain, sejak cuti dan musim memberi hadiah kepada kami, adalah gula-gula kentang mashed. Ini terdengar sangat, sangat pelik, tetapi ia sebenarnya merupakan gula-gula kecil yang manis yang sangat menarik. Berikut adalah satu resipi, dan jika anda mencari sekitar melalui Google, anda akan mendapati banyak lagi. Mungkin pembaca mempunyai resipi kegemaran keluarga untuk gula-gula kentang lecek?

Pembaca, apa yang anda akan lakukan dengan glut kentang?

Soalan seterusnya?

Berkaitan: Enam Belas Jenis Kentang

(Imej: Sara Kate Gillingham-Ryan)