Di Los Angeles, kami biasanya menghabiskan pagi Ahad kami di Pasar Petani Hollywood yang besar dan ramai. Tetapi kadang-kadang kita menginginkan perubahan kadar; kami menginginkan sesuatu yang sedikit kurang sesak, sedikit lebih intim. Pada masa-masa itu, kami menuju ke Pasar Peladang Atwater Village.

Walaupun kecil, pasaran sangat disukai oleh masyarakat setempat yang penduduk tahun lalu berganding bahu untuk melawan pengusiran terancam dari tempat letak kereta Wells Fargo di mana ia diadakan. Nasib baik, bank telah berubah hati dan pasaran terus berkembang di sana pada pagi Ahad. Pasaran merayakan ulang tahun kelima hujung minggu lalu.

Kira-kira 20 petani dan vendor makanan membawa hasil bermusim, ikan, telur, barangan bakar, kacang, memelihara, tanaman hidup, dan memotong bunga ke pasar, yang mudah bermula pada pukul 10 pagi untuk penumpang lewat. Ia mungkin tidak mempunyai pelbagai vendor yang berkilauan di Hollywood, tetapi pasar Atwater Village sangat sesuai untuk pembeli yang ingin menentukan kadar mereka sendiri (angin melalui cepat atau mengambil masa), bersembang mesra dengan vendor, dan mengisi bakul mereka dengan pepejal pemilihan makanan segar dan tempatan.

Di antara buah-buahan dan sayur-sayuran yang bermutu tinggi adalah makanan istimewa seperti sayuran Asia, telur ayam Araucana, telur itik, keju kambing, roti artisanal, dan cuka buatan tangan (cuba Lime-Thyme dari FrogDog Herbs!). Bagi mereka yang lapar semasa membeli-belah, terdapat juga Barbeku Bigmista, yang telah membangunkan pengikut tempatan yang kuat.

(Imej: Emily Ho)