Resipi: Betul Beet Terbaik dan Bean Burgers

(Kredit imej: Emma Christensen)

Membuat burger veggie buatan sendiri adalah perniagaan yang rumit. Ia tidak begitu mudah seperti membentuk patty daging dan melemparkannya ke atas panggangan; terdapat beberapa perkara tambahan yang perlu anda pertimbangkan.

Lupakan satu atau dua langkah utama, dan burger itu akan bertukar menjadi kekacauan yang teruk yang kedua anda menggigitnya. Berikut adalah lima kesilapan untuk mengelakkan apabila membuat burger sayuran.

1. Menggunakan hanya sayuran mentah dalam burger anda.

Sayuran mentah, sambil lazat, tahan banyak air. Dan apabila ditambah kepada burger veggie, sayur-sayuran ini melepaskan semua kelembapan semasa memasak, yang boleh membuat burger terutama lembek.

→ Ikut petua ini: Pertimbangkan sayuran yang anda tambah kepada campuran burger anda. Veggies – seperti cendawan, zucchini, squash, dan terung – mempunyai kandungan lembapan yang sangat tinggi, dan benar-benar mendapat manfaat daripada dimasak terlebih dahulu. Ia membolehkan sayuran untuk melepaskan kelembapan mereka sebelum menambah campuran burger, dan juga memberi anda peluang untuk menjadikannya lebih beraroma. Bawang juga mendapat manfaat dari masa pemasak kecil terlebih dahulu, untuk merasai rasa mereka.

2. Tidak memasak bijirin atau beras terlebih dahulu.

Butiran bijirin dan nasi menambah tekstur yang sangat diperlukan untuk burger sayur-sayuran anda, tetapi walaupun burger anda akan meluangkan sedikit masa di atas panggangan atau stovetop, ia tidak cukup masa untuk memasak biji-bijian itu. Sebaliknya anda akan berakhir dengan burger yang mempunyai sedikit lebih banyak daripada anda tawar-menawar.

→ Ikut petua ini: Sertakan bijirin dan nasi dalam campuran burger, tetapi pastikan mereka dimasak dan disejukkan sepenuhnya sebelum menyediakan burger.

Resipi: Black Bean Burgers dengan Chewing Chipotle

(Kredit imej: Kimberley Hasselbrink)

3. Tidak menggunakan pengikat untuk memegang bahan bersama.

Burger veggie yang baik bukanlah hanya, sayuran, sayuran – ia memerlukan pengikat, sesuatu untuk memegang semua bahan bersama dan menyimpan burger yang utuh. Tanpa pengikat, burger anda mungkin benar-benar runtuh dan runtuh yang kedua menyentuh panggangan atau apabila anda menggigitnya.

→ Ikut petua ini: Burger Veggie memerlukan pengikat yang kukuh untuk memegang segala-galanya bersama-sama. Ini boleh menjadi apa-apa dari telur ke campuran rami tanah dan air, kuman gandum, serbuk roti, atau gandum.

4. Tidak memasak burger.

Walaupun ini adalah langkah penting dalam membuat apa-apa jenis burger, ia amat penting untuk burger veggie kerana mereka tidak mempunyai kandungan lemak (rasa!) Yang terdapat dalam rakan-rakan mereka yang gemuk.

→ Ikut petua ini: Campurkan komponen dan campuran burger semasa anda menyediakannya. Juga pertimbangkan untuk mencuba sebelum membuat tepian untuk melihat jika ia memerlukan perasa tambahan. Akhirnya, musim setiap sisi burger sebelum dimasak.

5. Membuat campuran burger yang terlalu basah.

Burger veggie Mushy memberikan burger vegetarian pada umumnya reputasi buruk. Dan terlalu sering pelakunya jenayah ini terlalu banyak bahan basah. Ya, mereka penting untuk memegang burger bersama-sama dan menambah rasa yang sangat diperlukan, tetapi terlalu banyak cecair membuat burger paste yang tidak tahan dengan baik. Selain itu, tidak ada yang menarik tentang rasa atau tekstur burger veggie yang lembut.

→ Ikut petua ini: Burger Veggie harus sentiasa “gemuk” (dalam rasa bukan daging, sudah tentu), tidak lembek. Tambah perkara seperti kicap, saus Worcestershire, atau cuka untuk rasa, tetapi bijak mengenainya; campuran harus berasa lembap tetapi tidak pernah basah.