Sama ada anda vegan yang berkomitmen atau hanya cuba untuk makan lebih ringan dan sihat dengan kurang daging, telur, dan tenusu, anda tidak perlu bimbang tentang lapar – atau kekurangan rasa. Dalam pemilihan idea dan resep sarapan vegan ini, kami mendapat segala-galanya dari bar sarapan manis untuk bacon tempeh yang ganjil, ditambah dengan cadangan buku.

1. Bar sarapan: Dengan sedikit perancangan awal, anda boleh mempunyai bar sarapan pagi untuk menghasut anda sepanjang minggu. Kami membuat penanda buku ini biji kelapa, biji labu dan buah-buahan Almond Gluten-Free dari Pantry Elana, serta Bar Sarapan Renyah ini dengan bijirin dan buah kering dari Vegetarian Times.

2. Toast Perancis: Ya, vegan boleh mempunyai toast Perancis! Daripada telur dan susu, cuba gunakan bahan seperti susu kedelai, tauhu silen, pisang, atau mentega epal. Untuk resipi, lihat About.com, Care2, dan Times Vegetarian.

3. Idlis: Dibuat dari beras yang ditapai dan urad dal (lentil hitam), kek India Selatan yang lazat dan lazat ini sering disajikan untuk sarapan pagi dengan chutney atau sambar. Untuk resipi, lihat Mahanandi dan Chef In You.

4. Mufin: Cuba Muffin Apple yang Sehat & Sihat atau semak resipi muffin yang lazat dan lazat di Fatfree Vegan.

5. Quinoa: Kami telah menyanyikan puji-pujian quinoa berkali-kali, tetapi biasanya dalam konteks makan malam. Selepas melihat resipi ini untuk Warm and Nutty Cinnamon Quinoa di 101 Cookbooks, kami fikir ia ditakdirkan untuk menjadi salah satu makanan sarapan kegemaran kami, juga.

6. Nasi: Beras adalah bahan sarapan biasa di banyak budaya Asia. Kami suka idea untuk menjadi lebih sihat dengan beras perang, dan meremukkannya dengan jus epal atau susu beras untuk bubur manis atau puding seperti resipi ini dari Pilih Vegan.

7. Tauhu bertele-tele: Kegemaran tanpa henti yang boleh disesuaikan. Hancurkan tauhu (sutera, tegas, tegas, apa sahaja yang anda suka, hanya tekan dan longkang jika ia dibungkus dalam air) dan tumis dengan herba, rempah, atau sayur-sayuran. Tinggal untuk resipi akhir minggu ini!

8. Kentang manis: Kentang manis mudah dibakar sangat memuaskan dan berkhasiat (dan mudah dibawa oleh mereka yang sedang dalam perjalanan!). Anda juga boleh berpakaian dengan sirap maple dan kacang seperti resep Sweet Morning Potato ini (menghilangkan yogurt atau menggunakan yoghurt soya).

9. Tempeh bacon: Kami tahu, pencinta bakar sebenar akan memberitahu anda ini tidak datang dekat, jadi hanya menghargainya untuk merit sendiri. Berikut adalah resipi untuk Nutty, Smoked Tempeh Bacon dari Vegetarian Times.

10. Makan tengahari Vegan: OK, ini bukan hidangan, tetapi kami terpaksa memerah di Isa Chandra Moskowitz Brunch Vegan, buku masakan yang memaparkan kegemaran gaya hidup seperti omelet, wafel, dan penkek. Resipi sampel boleh didapati di tapak Post Punk Kitchen.

Jangan berhenti di 10 – berkongsi idea sarapan vegan anda sendiri dalam komen!

Berkaitan: Apa yang Harus Saya Membuat Untuk Brunch Vegetarian atau Vegan?

(Originally diterbitkan 7 April 2010)

(Imej: Flickr ahli land_camera_land_camera dilesenkan di bawah Creative Commons)