Saya tegas percaya bahawa semua orang harus membersihkan diri mereka sendiri – dengan beberapa kaveat. Kanak-kanak? Kadang-kadang yang terbaik yang boleh mereka lakukan ialah keluar dari jalan. Dan jika anda telah melepasi usia tertentu, anda telah mendapat rehat. Tiga anak lelaki saya yang berumur 18, 15 dan 10 tahun berkemampuan untuk melakukan kerja rumah. Dan, untuk kebanyakan minggu, kita semua melakukan apa yang sepatutnya kita lakukan.

Tetapi pada hari Isnin pagi, selepas kami pergi untuk kerja dan sekolah, sesuatu yang ajaib berlaku: Pembersih rumah kami, Melissa, masuk selama beberapa jam untuk membersihkan rumah. Ia tidak murah, kerana penting bagi saya untuk membayar apa yang saya terima untuk melakukan pekerjaan yang sama, tetapi pulang ke rumah untuk rumah berkilauan pada malam Isnin adalah bernilai setiap sen. Inilah sebabnya.

6 Sebab Membayar Pembersih Rumah Benar-Benar

1. Pembersih rumah memaksa kita untuk menyatukannya.

Kami tidak mempunyai seorang pembantu rumah, seseorang yang melakukan semuanya, ke bawah untuk melipat dan menanggalkan semua kaus kaki. Sepertimana bunyi itu, membayar seseorang untuk menjaga kami sepenuh masa adalah dari julat harga kami pasti.

Apa yang kita bayar adalah membersihkan perkara yang sukar. Dan itu bermakna bahawa malam sebelum Melissa datang, rumah itu harus kemas, dengan segala-galanya di tempatnya, jadi tidak ada yang menonjol dalam hal-hal yang memerlukan pembersihan yang baik.

Sekiranya dia tidak datang, siapa yang tahu betapa teruknya itu? Saya! Saya sudi! Ia akan menjadi sangat, sangat kemas.

2. Lebih mudah untuk melibatkan keluarga.

Saya mempunyai tiga orang anak laki-laki, seorang suami, dan seorang anjing di rumah, dan, tanpa Melissa, kemungkinan besar pembersihan atau membingungkan akan jatuh kepada saya. Melissa memudahkan kami berkongsi tanggungjawab secara sama rata. Saya masih perlu sedikit, tetapi saya hanya meminta orang untuk membersihkan diri mereka sendiri, dan sukar untuk berhujah dengan itu. (Dan sebelum kamu melompat pada anak-anak saya: Mereka benar-benar baik tentang pembersihan, tetapi mereka adalah anak-anak, dan mereka tidak suka melakukan apa-apa selain yang kita lakukan, jadi saya perlu menang. Sebaliknya, anda mungkin berasa malu sedikit.)

3. Saya menghabiskan lebih banyak masa untuk tugas-tugas rumah tangga yang saya nikmati, seperti memasak dan menyeterika. Ya, menyeterika.

Memasak lebih menyeronokkan daripada menggosok, menyeterika lebih menyeronokkan daripada membuat katil, dan mengatur kabinet lebih seronok daripada mengosongkan – sekurang-kurangnya untuk saya. Membayar Melissa untuk melakukan perkara-perkara yang saya sukai paling kurang membuat masa yang saya habiskan untuk melakukan perkara-perkara lain yang lebih menyenangkan. (Dan, ya, saya suka besi atau sekurang-kurangnya saya tidak membencinya. Saya biasanya menonton filem atau mengejar saya Real Housewives, yang tidak pernah bersetubuh, sambil menyeterika pada malam Jumaat. Saya seronok!)

(Kredit imej: Chutima Chaochaiya / Shutterstock)

4. Kami tidak perlu membuat keputusan mengenai pembersihan bekalan.

Saya tidak pernah tahu apa yang perlu mendapat di lorong pembersihan. Nah, itu tidak benar sama sekali. Saya mencapai jenama yang digunakan ibu bapa saya, seperti Pledge, Windex, Bon Ami, dan Scrub Lembut. Tetapi saya bimbang saya perlu membeli lebih banyak versi semula jadi. Tetapi kemudian mereka tidak berfungsi. Dan saya belajar bahawa sesetengah jenama sekolah lama itu cukup dekat dengan semua yang semula jadi. Atau saya membeli beberapa jubin bersih, tapi habis dan saya lupa untuk menggantikannya sehingga toilet melimpah dan kita memerlukannya dengan betul bahawa kedua.

Melissa membawa semua bekalannya sendiri, mereka seolah-olah bekerja dengan baik, dan mereka bau dengan baik. Walaupun kami jelas menjaga pembersihan bekalan untuk hari-hari di antara, mereka tidak berlari dengan cepat dan saya jarang ditinggalkan tanpa. Hooray!

5. Isnin merasakan permulaan yang baru.

Sebelum Melissa, Alice membersihkan rumah kami. Dia datang pada hari Rabu, kerana bersih pertengahan minggu kelihatan seperti idea yang bagus dan ibu bapa saya mempunyai pembersih rumah pada hari Rabu.

Tetapi hari Isnin jauh lebih baik! Datang ke rumah bersih dan memasak sesuatu yang saya sayangi, maka duduk di sekeliling meja bercakap mengenai minggu depan membuat saya gembira. Rasanya seperti lanjutan hujung minggu yang santai. Tidak kira apa yang berlaku minggu lepas, tidak kira betapa sibuk hujung minggu, hari Isnin adalah hari baru. Datang ke rumah untuk berkilau sedikit dan bau segar dan duduk di meja yang bersih membantu saya melihat ke hadapan sepanjang minggu.

6. Kami sangat menghargai apa yang kita ada.

Saya tahu, saya tahu – tetapi tetap bersama saya. Ada kalanya Melissa tidak dapat membuatnya; sama ada dia sakit, atau bercuti, atau melakukan apa-apa perkara lain yang membuat kita terlepas kerja setiap sekarang dan kemudian. Dalam ketiadaannya, rumah kami jauh lebih sukar untuk dikekalkan, dan kami tahu. Saya telah menghabiskan banyak masa bercakap dengan anak-anak mengenai betapa bertuahnya kita dapat membayar seseorang untuk membersihkan, dan betapa pentingnya untuk membayar dengan adil. Ini kerja keras, yang patut dibayar.

Pernahkah anda menyewa pembersih rumah? Adakah anda? Apakah pekerjaan kegemaran anda dan mana yang anda sukai?