Adakah anda seorang ibu bapa baru, atau mengenali seseorang yang akan menjadi? Dengan ketibaan bayi baru, makanan dan masakan menjadi satu cabaran yang agak berbeza – dirangkul di antara malam-malam tanpa tidur dan penyerapan yang meriah ke dalam setiap aspek kehidupan baru ini. Tetapi apabila makanan yang mesra dan Taco Boxes berhenti datang, anda perlu memberi makanan sendiri di tengah-tengah lanskap keluarga baru ini, dan di situlah buku baru yang bijak Debbie Koenig dapat membantu.

Debbie telah lama menulis salah satu blog makanan kegemaran saya, Perkataan untuk Makan. Dia pintar dan lucu, dan seorang penulis hebat. Buku pertamanya adalah mengenai cabaran ini untuk memberi makan diri sendiri dan keluarga anda di tengah-tengah ketibaan baru. Dia menawarkan gaya penulisan yang segar dan jelas, dan penyelesaian pintar untuk perkara-perkara seperti makanan yang boleh dimakan dengan satu tangan, makanan untuk periuk perlahan, dan makanan untuk membuat sementara bayi naps. Dia melihat perkara yang baik untuk makan semasa menyusu, dan dia menawarkan tip untuk menyimpan stok anda.

Tetapi ia tidak berakhir di sana – dia mempunyai semua 150 resepnya diuji oleh ibu-ibu sebenar dari seluruh negara, dan dia menyelitkan komen dan pemikiran mereka selepas setiap resipi.

Buku itu sendiri dibentangkan dengan baik, dengan halaman tidak berkilat, dan satu kelemahannya – tidak ada foto – agaknya dibuat oleh hakikat bahawa resipi kebanyakannya berpegang pada tata letak satu halaman. Dia juga mempunyai ciri-ciri yang sangat pintar, seperti indeks kepada semua barisannya (pengindeksan maklumat seperti “Petua Asas untuk Cooker Sederhana” dan “Membuat Bakul Snek Kejururawatan” dan menjadikannya lebih mudah untuk dicari).

Saya sangat suka buku ini setakat ini – saya hanya memberikan bacaan yang cepat, tetapi saya fikir kekuatannya terletak pada pendekatan komprehensif untuk memasak dalam fasa kehidupan baru ini, dan menawarkan bantuan pada setiap langkah. Ia akan membuat hadiah bayi yang hebat (dengan itu Taco Box, sudah tentu).

Pernahkah anda membaca buku ini? Apa yang anda fikirkan?

Cari buku: Ibu bapa perlu makan terlalu banyak: Resipi Nap-Friendly, Makanan Satu Tangan, dan Trik Dapur Penjimatan Masa untuk Orangtua Baru oleh Debbie Koenig (Paperbacks William Morrow) di perpustakaan tempatan anda, kedai buku bebas, atau Amazon

Lawati Blog Debbie: Kata-kata Untuk Makan Oleh

Berkaitan: Terlalu Banyak Masak oleh Emily Franklin – Ulasan Buku 2009

(Imej: Faith Durand)