Sekiranya anda masuk ke kedai minuman keras dan merasa terharu dengan pelbagai bourbon di rak, tidak mengejutkan. Ia seolah-olah semua orang mendapat di kereta muzik, dan ada array menggayatkan. Sama-sama menghairankan adalah istilah pada label. Apa yang ada di bumi ialah Bottled-in-Bond, Single-Barrel, 10 Tahun Kentucky Straight Bourbon Whisky, anyway?

Percayalah – ada cara untuk libs gila. Inilah yang anda perlu ketahui.

(Kredit imej: Tara Donne)

Pertama: Apa itu bourbon?

Sebelum kita masuk ke dalam bahasa, mari kita bercakap tentang bourbon. Anda mungkin melihat lebih banyak jenama yang semakin ramai di rak kerana pembuat melompat di atas kereta api wiski, tetapi anda tidak boleh membuang sebarang minuman keras coklat dalam botol dan menampar label bourbon di atasnya. Akta Kongres sebenarnya (dengan baik, secara teknis penyelesaian yang bersamaan) menunjukan semangat ini, dan ada beberapa aturan keras dan cepat yang harus diikuti oleh minuman untuk menjadi bourbon legit.

  • Ia perlu dihasilkan di Amerika Syarikat (tidak semestinya Kentucky, walaupun kebanyakannya berasal dari tanah suci yang ditapis batu kapur ini).
  • Ia tidak boleh mempunyai apa-apa selain daripada air yang ditambah kepadanya – tiada karamel E150 di sini, kawan-kawan saya!
  • Rang undang-undang mash, atau resipi bijirin, mesti sekurang-kurangnya 51 peratus jagung. (Selebihnya boleh menjadi gandum, rai, atau apa-apa, bahkan quinoa).
  • Ia harus berusia di dalam kapal baru, teruk oak (tidak ada yang mengatakan ia harus menjadi setong, tetapi itu tradisi).

Menariknya, tidak ada keperluan masa untuk bourbon. Luangkan banyak masa di dunia borbon dan anda akan mendengar banyak cerita – salah satu kegemaran saya adalah kutipan yang dikaitkan dengan Jimmy Russell, penyulingan tuan liar Turki, yang mengatakan anda boleh mengisi baldi oak baru yang dibakar dan membawanya ke pembotolan garis dan mempunyai bourbon. Sudah tentu ia tidak akan menjadi Kentucky Straight Bourbon Whisky, dan ia perlu membawa kenyataan umur. (Kami akan sampai ke situ.)

(Kredit imej: Tara Donne)

Panduan untuk Memahami Label Botol Bourbon Anda

Pada nota itu, mari kita turun ke celah-celah bagaimana menguraikan label bourbon itu. Terdapat beberapa perkara yang perlu diisi pada label: nama jenama, kelas dan jenis (iaitu, wiski bourbon), kandungan bersih, ABV atau bukti, amaran kesihatan kerajaan, dan nama pengeluar. Kami akan membincangkan beberapa perkara ini dan juga beberapa perkara yang lebih menyeronokkan (atau mengelirukan, bergantung pada bagaimana anda melihatnya) istilah. Sedia? Di sini kita pergi.

Apakah makna bukti, dan sekiranya anda peduli?

Pretty straightforward, bukti hanya alkohol dengan jumlah (ABV) dua kali. Nombor ini boleh menjalankan gamut dari 80 bukti (atau 40% ABV) untuk lebih dari 100 bukti (atau lebih daripada 50% ABV).

Jadi, sekiranya anda peduli? Ya dan tidak. Semakin tinggi bukti, semakin banyak alkohol, tetapi cuba untuk tidak membuat sebarang anggapan lain berdasarkan bukti. Bukti yang lebih tinggi tidak semestinya bermakna lebih baik dan tidak semestinya bermakna lebih keras; ia hanya bermakna lebih banyak alkohol.

Inilah perkaranya: Seseorang (atau panel of someones) dengan langit-langit yang hebat telah memilih bukti itu sebagai ekspresi terbaik bourbon itu. Apabila anda melihat bourbon yang 94.2, itu kerana profil perisa adalah yang paling mutlak di sana – tidak pada 94, dan tidak 95.

Kenapa beberapa bourbon mempunyai kenyataan umur (dan yang lain tidak)?

Seperti sesetengah daripada kita, bourbon tidak selalu mahu keluar dan mengatakan berapa umur itu. Dan, seperti kita, ia tidak perlu – kecuali ia berusia di bawah empat tahun. Kemudian, kenyataan umur diperlukan secara sah.

Ini rasa malu tentang usia tidak pernah berlaku. Ia digunakan untuk menjadi zaman yang telah diisytiharkan kuat dan jelas. Kemudian datang ledakan bourbon, dan penyuling tiba-tiba tidak dapat memenuhi permintaan. Untuk menghiburkan orang ramai untuk lebih banyak Bourbon Right Now, mereka mula melancarkan bourbons yang lebih muda, atau berbaur (kita tidak pernah mengatakan campuran – itulah untuk wiski Kanada) yang berbeza umur.

Di sinilah perkara menarik: Menurut undang-undang, anda hanya boleh menuntut umur bourbon termuda dalam campuran itu, dan kerana – secara adil atau tidak – banyak pengguna mengaitkan umur lebih besar dengan kualiti yang lebih tinggi, penyulingan mula secara senyap-senyap menurunkan kenyataan umur. Atau dalam percubaan pemasaran yang bijak untuk membuat bourbon itu kelihatan lebih tua (atau tidak begitu pandai, kerana usaha ini kadang-kadang mengakibatkan tindakan undang-undang), mereka akan menjatuhkan kenyataan tetapi menyimpan nombor itu. Piagam Old Delapan tahun, misalnya, menjadi Piagam Lama yang lebih muda 8 tanpa penyataan umur tetapi label yang sangat serupa.

The takeaway? Nombor yang menonjol pada label mungkin tidak ada kaitan dengan usia bourbon dalam botol.

(Kredit imej: Tara Donne)

Apa itu Kentucky Straight Bourbon Whisky?

Di sini kita menggabungkan beberapa definisi undang-undang yang berbeza: Lurus wiski adalah sekurang-kurangnya dua tahun, kata undang-undang persekutuan. Kentucky bourbon, setiap undang-undang Kentucky, dibuat di negeri dan umur sekurang-kurangnya satu tahun di Kentucky. (Ini adalah penangguhan dari hari-hari ketika penyulingan mungkin bertambah di seberang sungai untuk menjimatkan cukai yang menjengkelkan).

Jadi masukkan semuanya dan apa yang anda ada? Kentucky Straight Bourbon Whiskey adalah bourbon yang dibuat di Kentucky dan berumur sekurang-kurangnya dua tahun, sekurang-kurangnya satu di Kentucky.

Apakah kesepakatan dengan Bottled-in-Bond?

Satu lagi penangguhan dari hari-hari awal pembuatan wiski liar, istilah yang membingungkan rasmi ini berasal sebagai cara untuk melindungi pengguna dari penipuan wiski. Apabila anda mengisi jag anda di kedai atau membelinya dengan laras, tidak ada cara untuk mengetahui sama ada ia telah dicerobohi (turpentine, sesiapa?), Atau sama ada anda boleh mempercayai penyuling yang tidak bertanggungjawab. Masukkan: kerajaan.

Menurut Bottled-in-Bond Act of 1897, penetapan Bottled-in-Bond bermaksud bahawa bourbon dibuat dan dibotol dalam satu penyulingan tunggal dalam satu musim penyulingan tunggal. Ia juga berumur sekurang-kurangnya empat tahun dalam gudang berikat kerajaan (dahulunya diawasi oleh seorang pekerja kerajaan yang menjadi penjaga kunci ketika ia dikunci pada akhir hari) dan betul-betul 100 bukti.

Jadi, adakah itu semua itu? Sama seperti umur, Bottled-in-Bond bukan jaminan anda akan menyukainya. Malah, Colin Blake, pengarah kreatif di Epicenter Distilled Spirits memberitahu saya, “Meletakkan BIB adalah salah satu cara untuk menjual produk selama empat tahun dan menjadikannya sejuk dan menarik – jika tidak, ia hanya wiski super muda.”

Sebaliknya, Bottled-in-Bond menjamin tahap kualiti tertentu – dan ia memberitahu anda pasti siapa yang membuat jus, yang tidak selalu jelas.

(Kredit imej: Tara Donne)

Siapa yang membuat bourbon dan bagaimana anda boleh beritahu?

Pernah tertanya-tanya tentang penyulingan kraf baru yang mula menjual bourbon lapan tahun dengan segera? Kemungkinan mereka membeli distilasi mereka – atau “jus” – dari orang lain.

Sekarang, ini mungkin terdengar rendang, tetapi pertimbangkan ini: Memulakan penyulingan mengambil megabucks, dan kebanyakan orang tidak mempunyai dana untuk duduk di sekitar tahun menunggu sebelum mereka botol penurunan pertama mereka. Menjual “moonshine” (membuat baru yang tidak bersekutu) hanya akan mendapatkannya setakat ini, jadi penyelesaiannya hanya untuk membeli dari jenama lain atau lebih mungkin pembekal yang tujuannya adalah untuk membuat wiski untuk orang lain. Contohnya yang paling terkenal ialah MGP, penyulingan raksasa di Indiana yang mungkin berada di belakang wiski kegemaran anda.)

Tidak ada rasa malu dalam mencari sumber, banyak orang di dunia bourbon berkata, selagi jenama itu jujur. Willett sering diberikan sebagai model dalam ketelusan. Tetapi apabila jenama menimbulkan fabel dan misrepresen apa yang mereka jual, semua neraka rosak. (Untuk masa yang baik google “tuntutan Rye Templeton” dan tuangkan diri anda minuman).

Bagaimana anda boleh memberitahu siapa yang membuat jus itu? Jika anda ingin tahu, cari “disuling oleh” atau “botol” dalam cetakan kecil di label. Tidak namakan nama, saya ada dua botol di hadapan saya. Yang dibaca “Disuling & Dibotol oleh [xyx] di Louisville Kentucky.” Jadi kita tahu ia dibuat di sini. Yang lain merujuk kepada penyulingan, penuaan, dan tradisi di hadapan botol, tetapi flip dan saya melihat “botol oleh [xyz] di Louisville, Kentucky. “Baca antara garisan dan anda boleh meneka ia suling di tempat lain.

Jadi, apa yang perlu anda perhatikan – benar-benar?

Inilah perkara: Setiap orang yang pernah saya ceritakan dalam industri bersetuju bahawa anda harus minum apa yang anda suka. Lama atau muda, bukti atau kesabaran 80 bukti, terikat atau tidak, yang berasal dari Indiana atau disuling di tengah negara bourbon – pada akhir hari itu bukan apa yang ada pada label yang penting, itu apa yang anda buat daripada apa dalam botol. Dan satu-satunya cara untuk mengetahui apa yang ada di dalam botol adalah membukanya.

Berikut adalah beberapa botol, semua dalam $ 20 dan di bawah kategori, untuk memulakan anda.

Apa yang anda cari dalam bourbon? Adakah anda suka botol 80-bukti yang mudah atau anda pergi untuk kekuatan cast?